Edison: Medieblender til samtalekøkkenet

Edison-finalisten Postallo lader it være en ingrediens i de travle familiers samtalekøkkener: De skal have et infocenter monteret ved siden af køleskabet og mikrobølgeovnen.

Artikel top billede

Danskerne skal have ny teknologi i samtalekøkkenets maskinpark. Postallo har udviklet et infocenter, der blender tv og internet. På billede ses Anders Abrahamsen fra Postallo.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Det skal være slut med at tænde radioen, computeren og tv’et, når den travle familie mødes i tidens store samtalekøkken for at spise morgenmad.

Det er i hvert fald Edison-deltager Postallos vision om en lettere medie-adgang for den moderne familie.

Virksomheden har udviklet et alt-i-et infocenter, der betjenes med en trykfølsom skæm.

Skærmen er tilsluttet et mediecenter, der via antennestik og netforbindelse, lader familiens medlemmer søge på nettet, se og optage yndlings-tv-programmerne og vise for eksempel børnenes skoleskema, så dagen kan planlægges.

Der ligger madopskrifter i enheden, der også kan afspille dvd’er, cd’er og fungere som familiens opslagstavle til erstatning for den manuelle med magneter eller tegnestifter.

Skærmene leveres med valgfri ramme, som passer ind i den træsort eller ståltype, som køkkenet er opført i.

Sammensmeltning af it og tv

Den første version af Postallos infocenter blev præsenteret på en boligmesse i 2006.

”Familiecomputeren er et it-produkt til køkkenet, som smelter fjernsyn og computer sammen. Den kan gemme den nyeste udsendelse af nyhederne. Det betyder måske, at folk ikke længere ser direkte tv, men blot indtaster, hvad de har lyst til at se de næste to uger,” siger Karsten Nørgaard, den ene af Postallos to ejere.

Den anden hedder Anders Abrahamsen.

Alle funktioner i infocenteret er udviklet i samarbejde med fokusgrupper, som har været med til at designe applikationer og funktionaliteter.

”Dermed tager vores produkt udgangspunkt i den traditionelle families faktiske behov,” mener Karsten Nørgaard.

Elektronikken importeres fra Kina og Taiwan. Kabinetter og rammer produceres i Danmark. Det hele samles i Herning.

Infocenteret skal markedsføres gennem køkkenbutikker og typehusfirmaer og gerne monteres i forbindelse med nybyggerier.

De to ejere vurderer, at potentialet for deres infocenter går ud over landets grænser. Men de har brug for kapital, hvis den udvikling skal blive en realitet.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job