Edison: Fælles markedsplads for digitalt indhold

En fair fordeling, gennemsigtighed og brugervenlighed er hjørnesten i online markedspladsen for digitalt indhold, RedAntenna, som er udviklet er det First North-noterede selskab, Wannakey.

Artikel top billede

”Innovative, digitale produkter fra udviklere over hele verden bør være tilgængelige for alle. Alle der tilfører værdi til produkterne, skal have deres retfærdige del," siger RedAntennas marketingdirektør, Claus R. Hebor.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Det First North-noterede selskab Wannakey har udviklet online markedspladspladsen RedAntenna.

RedAntenna er en webservice, der gør det muligt for producenter af digitalt indhold at tjene penge på deres medieprodukter i form af video, film, musik, spil og software.

Ideen er at matche disse producenter med forhandlerwebsites, der har adgang til kunder over hele verden.

Tjenesten er henvendt til både private og professionelle og lanceres i det første halvår af 2008.

Både producenter og webmastere vil tjene på RedAntenna-konceptet, som giver mindre og uafhængige medieproducenter mulighed for at opnå samme rækkevidde som internationale mediegiganter.

”Den digitale markedsplads giver ejere af hjemmesider, webmasters og andre webudgivere en ikke-annoncebåret indtjeningsmulighed, og kunderne får flere valgmuligheder end mainstream-medier tilbyder,” forklarer marketingdirektør Claus R. Hebor.

Muligvis milliarder af US-dollars

Han beskriver RedAntenna som ægte Web 2.0, hvor det er brugerne, der har kontrollen over at udnytte konceptet til deres forretningsmuligheder.

”Vi leverer platformen, de udnytter den efter deres ønsker, og alle tjener på det,” siger Claus R. Hebor.

RedAntennas egen indtjening baserer sig på en syv procents provision per handel.

Wannakey forventer en omsætning i 2008 på godt 25 millioner dollars og en indtjening på cirka 1,4 milloner dollars.

”Potentialet kan være milliarder af dollars, men vi tør ikke estimere det,” siger Claus R. Hebor.

Alle transaktioner håndteres af patentanmeldt teknologi, der automatisk sikrer licensrettigheder, fordeling af indtægter og indeholder platformen til udveksling, distribution, marketing og salg af digitale produkter.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S