Edison: Fælles markedsplads for digitalt indhold

En fair fordeling, gennemsigtighed og brugervenlighed er hjørnesten i online markedspladsen for digitalt indhold, RedAntenna, som er udviklet er det First North-noterede selskab, Wannakey.

Artikel top billede

”Innovative, digitale produkter fra udviklere over hele verden bør være tilgængelige for alle. Alle der tilfører værdi til produkterne, skal have deres retfærdige del," siger RedAntennas marketingdirektør, Claus R. Hebor.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Det First North-noterede selskab Wannakey har udviklet online markedspladspladsen RedAntenna.

RedAntenna er en webservice, der gør det muligt for producenter af digitalt indhold at tjene penge på deres medieprodukter i form af video, film, musik, spil og software.

Ideen er at matche disse producenter med forhandlerwebsites, der har adgang til kunder over hele verden.

Tjenesten er henvendt til både private og professionelle og lanceres i det første halvår af 2008.

Både producenter og webmastere vil tjene på RedAntenna-konceptet, som giver mindre og uafhængige medieproducenter mulighed for at opnå samme rækkevidde som internationale mediegiganter.

”Den digitale markedsplads giver ejere af hjemmesider, webmasters og andre webudgivere en ikke-annoncebåret indtjeningsmulighed, og kunderne får flere valgmuligheder end mainstream-medier tilbyder,” forklarer marketingdirektør Claus R. Hebor.

Muligvis milliarder af US-dollars

Han beskriver RedAntenna som ægte Web 2.0, hvor det er brugerne, der har kontrollen over at udnytte konceptet til deres forretningsmuligheder.

”Vi leverer platformen, de udnytter den efter deres ønsker, og alle tjener på det,” siger Claus R. Hebor.

RedAntennas egen indtjening baserer sig på en syv procents provision per handel.

Wannakey forventer en omsætning i 2008 på godt 25 millioner dollars og en indtjening på cirka 1,4 milloner dollars.

”Potentialet kan være milliarder af dollars, men vi tør ikke estimere det,” siger Claus R. Hebor.

Alle transaktioner håndteres af patentanmeldt teknologi, der automatisk sikrer licensrettigheder, fordeling af indtægter og indeholder platformen til udveksling, distribution, marketing og salg af digitale produkter.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Julian Olsen som Datateknikerelev ved afd. Thisted og afd. Esbjerg. Nyt job

    Julian Olsen

    Netip A/S