Research In Motion (RIM), der står bag erhvervstelefonen Blackberry, er nu klar med sin første 3G-model.
Den nye Blackberry Bold, der ventes at gå i handlen om nogle måneder, kommer med både 3G og Turbo 3G og skal dermed give det amerikanske selskab fornyet kraft.
Blackberry-telefonerne har i en årrække været meget populære i USA, men herhjemme, hvor TDC har været eneforhandler siden 2005, har konceptet aldrig opnået en lignende succes.
”Den primære årsag er, at de kom langt senere i gang her i Danmark end i USA, og i den mellemliggende periode er der altså kommet mange andre løsninger frem, som man ikke havde, da Blackberry blev introduceret på det amerikanske marked,” forklarer teleanalytiker Torben Rune, administrerende direktør i Netplan.
Ny 3G-model ændrer ikke noget
Torben Rune peger på, at de nye løsninger blandt andet består i, at Microsoft har udviklet Exchange og i de Windows-baserede smartphones, så man i dag kan opnå nogenlunde det samme som med Blackberry.
”Det, som de (RIM, red.) med meget stor ret kunne slå på, var, at der ikke var noget færdigudviklet system til push-email i mobilverdenen. Dels var softwareudviklingen med Microsoft i spidsen ikke langt nok, og dels var mobilselskaberne ikke kvikke nok til at se, at kunderne har brug for den slags løsninger."
"Men det kan man i dag både få via Exchange og via en stribe af mobiloperatørerne,” siger Torben Rune.
Af samme grund vil Torben Rune heller ikke sætte sine penge på et Blackberry-gennembrud her i Danmark med den nye 3G-model.
”Jeg tror ikke, at den vil føre til, at de får markant større markedsandele. Det tog er kørt. De har jo slået sig ned i et nicheomårde, hvor det er svært at bevare nichen, fordi det, der foregår, er relativt simpelt.”
Han vurderer, at 3G-satsningen til gengæld godt kan få betydning i forhold til at kunne fastholde de eksisterende kunder.
”Hos de kunder kan man selvfølgelig ikke leve med, at Blackberry forsumper i en 2G-verden, hvor det går for langsomt,” lyder det fra Torben Rune.
Analysehuset IDC har tidligere vurderet, at Blackberry-telefonerne går en hård fremtid i møde. IDC ser både de Microsoft- og Symbian-baserede smartphones som værende i en bedre formkurve.
TDC oplyser dog til Computerworld, at man i det seneste halve år har oplevet en stigende interesse for Blackberry, og at man forventer, at den interesse vil stige yderligere, når den nye 3G-model når til Danmark.
TDC ønsker ikke at udlevere konkrete salgstal på Blackberry-telefonerne.