Telia barsler med billige bærbare bredbånds-pc'er

Billige bærbare skal sælges sammen med mobile bredbåndsabonnementer, mener Telia. Sonofon forventer også at hoppe med på lavpris-pc'erne.

Artikel top billede

Den helt store lommeregner er hevet frem hos tele-koncernen Telia.

For selskabet er ved at flikke et tilbud sammen til mobile, internethungrende danskere, der ønsker at være online på farten.

Tilbuddet går på at slå Telias mobile bredbånds-abonnement sammen med salg af billige pc'er, som det også er tilfældet med konkurrenten Telenors satsning i hjemlandet Norge.

Hos vores norske broderfolk kan man igennem Telenor købe en Thinkpad til én krone, hvis man er villig til at binde sig til Telenors bredbåndsabonnement i 12 måneder.

Den danske bindingsperiode på mobilt bredbånd til private må dog ikke overstige seks måneder, og derfor vil Telia ikke forære pc'erne væk i samme stil.

"Vi kommer i andet halvår af 2008 med et stærkt og unikt tilbud med bundling af bredbånd og pc'er, men jeg kan ikke afsløre priserne på grund af konkurrencesituationen," siger Telias pressechef, Rune Fick Hansen, til Computerworld.

Han afviser dog, at pc'erne vil blive sat til salg for en krone, som det ellers er kendt fra mobil-markedet.

Konkurrenterne følger med

Hos Telias konkurrent, Sonofon, er der også gang i regnearkene for at finde den optimale pris på salg af mobilt bredbåndsabonnement koblet med pc.

"Tilskud til hardware er kommet for at blive, og vi regner med at have et rigtig godt tilbud inden udgangen af 2008. Det bliver ikke så billigt som i Norge, fordi vi ikke kan binde kunderne lige så længe," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenors danske datterselskab Sonofon.

3 afventer længere bindingsperioder

Peter Glüsing forklarer, at selskabet holder nøje øje med, at 80 procent af alle solgte pc'er i Danmark er bærbare computere, og priserne rasler ned på laptop-markedet.

"Til sammenligning kan vi også se hos vores selskaber i Norge og Sverige, at det mobile bredbånd virkelig tager fart," lyder det fra Peter Glüsing.

I Danmark er trafikken på mobilt bredbånd syvdoblet på bare et år.

Længere bindingsperiode giver lavere priser

Telekæmpen TDC kigger sammen med den mobile bredbånds-bannerfører 3 på konkurrenternes satsninger uden at løfte fingeren.

Heller ikke når det kommer til erhvervslivet, hvor det er muligt at binde virksomhederne helt op mod 24 måneder til samme teleudbyder.

"Vi ser som udgangspunkt ikke nogen forretningsidé i at give tilskud til pc'erne, hverken for private eller erhvervslivet," siger 3's pressechef Stine Green Paulsen.

Hun efterlyser samtidig, at teleforligskredsen på Christiansborg genovervejer den danske bindingsperiode, fordi det kan gavne forbrugerne.

"Hvis vi er sikre på at have kunderne i længere tid, så kan vi helt generelt sænke priserne og undersøge, om det kan betale sig at give tilskud til bærbare pc'er," afslutter Stine Green Paulsen.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job