Han har skabt en brugervenlig Jyske Bank

CIO 2008 kandidat: Brugervenlighed og interaktiv kommunikation er nødvendigt for Jyske Banks it-leder, der har skabt en innovativ og fremtidens bank.

Artikel top billede

Klaus Skjødt, Jyske Bank. Foto: Torben Klint

I Jyske Bank er it med til at skabe innovation og bankens fremtid.

Det er reelt hele produktionsapparatet som distributionskanaler og kommunikationskanaler med kunderne.

Det er rådgivernes værktøj og alle medarbejderes daglige arbejdsredskab.

"It-visionen i Jyske Bank er at bruge it til at skabe nye strategiske forretningsmuligheder og til at flytte banken markant som forretning," siger Klaus Skjødt.

Konceptet "Jyske Forskelle 2. generation" er et meget synligt eksempel på innovation, og som den 42-årige it-leder har spillet en væsentlig rolle i opbygningen af.

Formålet har været at skabe en mere kundevenlig bank med et sammenhængende koncept.

Interaktiv kommunikation

"Det er i høj grad brug af multimedie og unified communikation og et projekt, hvor vi arbejdede sammen med leverandørerne for rent at udvikle løsningerne. For der fandtes slet ikke den slags løsninger på markedet," fortæller it-lederen.

Der blev udviklet skærme, der kan kommunikere budskaberne til kunder i afdelingsnettet og en unified comunication-platform, der skaber interaktiv kommunikation.

Platformen bliver også brugt til intern kommunikation. I bankens intranet er meget skriftig information udskiftet med videoklip.

"Vi kan se, at i løbet af 30 sekunders videoklip kan vi formidle information, som man før i tiden skulle bruge 10 sider på at beskrive," forklarer Klaus Skjødt.

Det første år efter implementeringen af konceptet fik banken fordoblet tilgangen af nye kunder – og tilgangen fortsætter endnu.

Klaus O. Skjødt er oprindeligt bankuddannet i Jyske Bank.

Efter nogle år i bankens afdelingsnet røg han til hovedkvarteret i Silkeborg, hvor han blandt andet blev afdelingsdirektør for produktudvikling og senere koncernøkonomi.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly