Han har skabt en brugervenlig Jyske Bank

CIO 2008 kandidat: Brugervenlighed og interaktiv kommunikation er nødvendigt for Jyske Banks it-leder, der har skabt en innovativ og fremtidens bank.

Artikel top billede

Klaus Skjødt, Jyske Bank. Foto: Torben Klint

I Jyske Bank er it med til at skabe innovation og bankens fremtid.

Det er reelt hele produktionsapparatet som distributionskanaler og kommunikationskanaler med kunderne.

Det er rådgivernes værktøj og alle medarbejderes daglige arbejdsredskab.

"It-visionen i Jyske Bank er at bruge it til at skabe nye strategiske forretningsmuligheder og til at flytte banken markant som forretning," siger Klaus Skjødt.

Konceptet "Jyske Forskelle 2. generation" er et meget synligt eksempel på innovation, og som den 42-årige it-leder har spillet en væsentlig rolle i opbygningen af.

Formålet har været at skabe en mere kundevenlig bank med et sammenhængende koncept.

Interaktiv kommunikation

"Det er i høj grad brug af multimedie og unified communikation og et projekt, hvor vi arbejdede sammen med leverandørerne for rent at udvikle løsningerne. For der fandtes slet ikke den slags løsninger på markedet," fortæller it-lederen.

Der blev udviklet skærme, der kan kommunikere budskaberne til kunder i afdelingsnettet og en unified comunication-platform, der skaber interaktiv kommunikation.

Platformen bliver også brugt til intern kommunikation. I bankens intranet er meget skriftig information udskiftet med videoklip.

"Vi kan se, at i løbet af 30 sekunders videoklip kan vi formidle information, som man før i tiden skulle bruge 10 sider på at beskrive," forklarer Klaus Skjødt.

Det første år efter implementeringen af konceptet fik banken fordoblet tilgangen af nye kunder – og tilgangen fortsætter endnu.

Klaus O. Skjødt er oprindeligt bankuddannet i Jyske Bank.

Efter nogle år i bankens afdelingsnet røg han til hovedkvarteret i Silkeborg, hvor han blandt andet blev afdelingsdirektør for produktudvikling og senere koncernøkonomi.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job