Fem gode råd til at undgå stress hos ansatte

Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress

Som leder kan det være en udfordring at skulle forholde sig til stress på arbejdspladsen - det være sig sin egen stress, men i høj grad også medarbejdernes stress.

Nye forskningsresultater om menneskelige relationers betydning på arbejdspladsen viser, at vores hjerner er designet til at opfange andre menneskers signaler, følelser og sindsstemninger.

Vores hjerner er altså bygget til at indgå i samspil med andre. En stresset kollega påvirker derfor resten af teamet negativt og i sidste ende potentielt virksomhedens bundlinje.

StressEksperterne har udarbejdet fem veje til lederen om stress - vejene kan fungere som en rettesnor i arbejdet med stresshåndtering.

1. Stress er individuel

Dine medarbejdere bliver ikke nødvendigvis stressede af det samme, som du selv bliver stresset af. Hav det i tankerne, når du tilbyder gode råd og vejledning.

Det er vigtigt, at dine medarbejdere bliver bevidste om, hvad der stresser dem - både i forhold til deres tanker (interne stressfaktorer) og deres omgivelser (eksterne stressfaktorer).

2. Se efter ændringerne

Det kan være en udfordring at lægge mærke til, hvornår ens medarbejdere er stressede. Vores bedste råd er derfor at lægge mærke til ændringerne i dine medarbejderes adfærd. Læg mærke til ændret social adfærd i form af eksempelvis social isolation, irritabilitet, aggressivitet og manglende overblik.

3. Skab åben dialog

I mange virksomheder bliver stress tabuiseret og i værste fald gjort til et svaghedstegn. Stress er en vigtig indikator for det psykiske arbejdsmiljø og trivslen på en arbejdsplads.

Det er forebyggende, stressreducerende og yderst effektivt at facilitere en åben dialog omkring stress, da dialogen både gør ledere og medarbejdere klogere samt virker som en ventil på eventuelle pres og frustrationer.

4. Vær rollemodel

Tag ansvar i forhold til at skabe en kultur på arbejdspladsen, der er præget af overskud og effektivitet og, hvor medarbejderne tør sige fra over for ledelsen, hvis opgavemængden bliver for stor.

5. Afstem løbende forventninger

Medarbejdere, der ikke kender forventninger og succeskriterier, oplever en kontinuerlig usikkerhed, som skaber unødig stress. Langt de fleste medarbejdere vil gerne bevise deres værd og høste anerkendelse.

Som leder kan du fjerne meget af dine medarbejderes stress ved at skabe klarhed omkring deres arbejdsopgaver samt, hvilke forventninger du som leder har til dem.

Kilde: Stresseksperterne.

Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse