Fem gode råd til at undgå stress hos ansatte

Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress

Som leder kan det være en udfordring at skulle forholde sig til stress på arbejdspladsen - det være sig sin egen stress, men i høj grad også medarbejdernes stress.

Nye forskningsresultater om menneskelige relationers betydning på arbejdspladsen viser, at vores hjerner er designet til at opfange andre menneskers signaler, følelser og sindsstemninger.

Vores hjerner er altså bygget til at indgå i samspil med andre. En stresset kollega påvirker derfor resten af teamet negativt og i sidste ende potentielt virksomhedens bundlinje.

StressEksperterne har udarbejdet fem veje til lederen om stress - vejene kan fungere som en rettesnor i arbejdet med stresshåndtering.

1. Stress er individuel

Dine medarbejdere bliver ikke nødvendigvis stressede af det samme, som du selv bliver stresset af. Hav det i tankerne, når du tilbyder gode råd og vejledning.

Det er vigtigt, at dine medarbejdere bliver bevidste om, hvad der stresser dem - både i forhold til deres tanker (interne stressfaktorer) og deres omgivelser (eksterne stressfaktorer).

2. Se efter ændringerne

Det kan være en udfordring at lægge mærke til, hvornår ens medarbejdere er stressede. Vores bedste råd er derfor at lægge mærke til ændringerne i dine medarbejderes adfærd. Læg mærke til ændret social adfærd i form af eksempelvis social isolation, irritabilitet, aggressivitet og manglende overblik.

3. Skab åben dialog

I mange virksomheder bliver stress tabuiseret og i værste fald gjort til et svaghedstegn. Stress er en vigtig indikator for det psykiske arbejdsmiljø og trivslen på en arbejdsplads.

Det er forebyggende, stressreducerende og yderst effektivt at facilitere en åben dialog omkring stress, da dialogen både gør ledere og medarbejdere klogere samt virker som en ventil på eventuelle pres og frustrationer.

4. Vær rollemodel

Tag ansvar i forhold til at skabe en kultur på arbejdspladsen, der er præget af overskud og effektivitet og, hvor medarbejderne tør sige fra over for ledelsen, hvis opgavemængden bliver for stor.

5. Afstem løbende forventninger

Medarbejdere, der ikke kender forventninger og succeskriterier, oplever en kontinuerlig usikkerhed, som skaber unødig stress. Langt de fleste medarbejdere vil gerne bevise deres værd og høste anerkendelse.

Som leder kan du fjerne meget af dine medarbejderes stress ved at skabe klarhed omkring deres arbejdsopgaver samt, hvilke forventninger du som leder har til dem.

Kilde: Stresseksperterne.

Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job