Sådan undgår du åndsvage it-møder

Der er meget tid at spare, hvis man opstiller klare mål inden man holder et møde. Her får du gode råd til, hvordan du undgår de ofte både tidskrævende og irriterende ineffektive it-møder.

Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Du kender det sikkert alt for godt:

"Lad os holde et møde om det!"

Sådan lyder det ofte, når man egentlig ikke ved, hvad der skal ske, eller hvis man ikke har tid til at drøfte et problem lige nu.

Men det store problem ved møder er, at formålet simpelthen er uklart, forklarer kommunikationsrådgiver Kåre Thomsen fra Praktikon.

"Derfor er mødet i sin helhed noget rod. Folk taler om deres kæpheste fremfor at løse et specifikt problem," siger han.

En følgeeffekt er, at de forkerte ofte er indkaldt til mødet.

"Nogle sidder bare og venter, når der tales om noget, som ikke kommer dem ved. Andre er indkaldt, fordi de plejer at blive det," siger han.

Dermed bliver det et ufokuseret møde.

"Mødet mangler struktur og ledelse, og tiden overskrides. Når formålet ikke er klart, er der ingen fælles kurs. Der bliver ikke fulgt op, blandt andet fordi det er uklart, hvordan der skulle følges op," siger Kåre Thomsen.

Derfor er mødeledelses-eksperten væsentligste råd, at afgøre, hvad formålet med mødet er.

Speciel it-faldgrube

Det bakker uddannelseschef Thomas Christensen fra Lederne op om og tilføjer, at det allerførste, du skal afklare er, om mødet overhovedet er nødvendigt - for det er det langt fra altid.

Han forklarer, at nogle møder er beslutningsmøder, andre holdes for at høre forskellige ekspert-udsagn og andre igen er orienterende.

Et klart formål med mødet og en god forberedelse er den afgørende forudsætning for succes.

Thomas Christensen peger på en speciel faldgrube for it-chefer:

"De kan brænde så meget for deres område, at de lidt glemmer processen ved at holde et møde og dermed ikke får inddraget den viden, mødedeltagerne har med sig," siger han.

Eksperten vurderer, at der er meget tid at spare ved at holde effektive møder.

Læs: Fem gode råd til it-mødeledelse

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S