Politisk støtte til ITEK's håb om anti-spion garanti

Brancheorganisationen ITEK for nu politisk støtte til forslaget om at afkræve svenskerne en garanti mod overvågning af danskere. Udenrigsministeren skal svare på spørgsmål.

Brancheorganisationen ITEK får nu politisk opbakning til forslaget om at afkræve svenskerne en garanti mod overvågning af danskere ved hjælp af den nye overvågningslov.

Enhedslistens it-ordfører, Per Clausen, rejser nu spørgsmålet overfor udenrigsminister Per Stig Møller (K) i et såkaldt paragraf 20-spørgsmål.

It-ordføreren spørger, om udenrigsministeren har tænkt sig at påvirke Sveriges regering til at give danske virksomheder en garanti mod svensk overvågning.

"Det her forslag er en anledning til at genrejse den sag overfor regeringen, om regeringen ikke har et vist ansvar overfor, hvad den svenske stat vil udsætte danske borgere og virksomheder for," siger Per Clausen.

Den svenske overvågningslov giver myndigheden Försvarets Radioanstalt vidtgående mulighed for at overvåge al elektronisk kommunikation, der passerer den svenske græse.

Den svenske lov påvirker samtidig en række nabolande, fordi telepoeratørernes interne netværk ofte krydser landegrænser.

Derfor kan kommunikation mellem eksempelvis to danskere godt bevæge sig gennem Sverige uden at have landet som destination.

Ekstra chance
Enhedslistens it-ordfører har tidligere stillet videnskabsminister Helge Sander (V) en række spørgsmål omkring overvågning. Men videnskabsministeren har ifølge Per Clausen forholdt sig så passivt som overhovedet muligt i sagen. Derfor havner spørgsmålene nu på udenrigsminister Per Stig Møllers bord.

"Jeg håber, han vil have en noget mere aktiv holdning til det, end videnskabsministeren har haft. Jeg kan ikke tro, at det kan være regeringens politik, så nu prøver vi igen," siger Per Clausen.

It-ordføreren giver dog grundlæggende Helge Sander ret i, at svenskerne kan lave den lovgivning, de har lyst til.

"Men jeg synes, Danmark må have mulighed for at få reelle forhandlinger med svenskerne om, hvilke konsekvenser det skal have for danske borgere og virksomheder," siger Per Clausen.

It-ordføreren mener, at Danmark må være i stand til at sikre danske borgere og virksomheder nogle retsgarantier i forhold til det svenske system.

"Sådan at man ikke fuldstændig uden grund kan risikere at blive overvåget," siger Per Clausen.

It-ordføreren vurderer, at der med udgangspunkt i, at det er to venligtsindede lande, der forhandler med hinanden, er basis for forhandlinger og resultater. Hvis den danske regering altså vil, og den svenske regering er indstillet på forhandling, fortæller han.

"Men det er klart, at den svenske regering selvfølgelig kan nægte. Dermed har de så dokumenteret, at terrorhysteriet for alvor er gået fuldstændigt amok," siger Per Clausen.


Spørgsmålet til Per Stig Møller
"Vil udenrigsministeren tage initiativ til at få den svenske regering til at give danske virksomheder en garanti mod overvågning fra de svenske myndigheders side i forlængelse af vedtagelsen af den nye svenske overvågningslov som foreslået af den danske brancheorganisation ITEK?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.