Hjemmelavet it-system holder styr på 100.000 gæster

Hvordan holder man styr på de godt 100.000 gæster og frivillige, som de seneste dage har tjekket ind og ud på Roskilde Festival? Svaret er et egenudviklet it-system baseret på MySQL og Linux.

Artikel top billede

70.000 betalende gæster. Godt 30.000 frivillige og mere end 180 musiknavne.

Alle bliver de i al ubemærkethed bundet sammen af Roskilde Festivals egenudviklede it-system, der holder styr på alt lige fra budgetlægning over booking af festival-bands til check-in af de mange gæster samt hvornår og hvor de frivillige skal arbejde.

"Der findes ikke noget decideret festival-system. Derfor har vi udviklet vores eget," fortæller Michael Redlich, der står med ansvaret for 18 frivillige udviklere til festivalens it-system.

Baseret på Linux

Udviklingen af Roskilde Festivals it-system foregår på Linux-distributionen OpenSUSE og indeholder ind til videre godt 10 forskellige databaser.

I udviklingen af it-systemet bruges MySQL, XSL, XML og PHP.

Der bliver ikke stillet krav til de frivillige udviklere om at anvende bestemte applikationer i kodningen af databaserne, så længe man lever op til at kunne håndtere ovennævnte.

"Det er i orden at kode i Notepad, hvis man har lyst, men en del bruger Eclipse. Det gør det lidt nemmere," siger Michael Redlich.

Hoster selv databaser

De frivillige udviklere bruger typisk 15 timer om måneden på at videreudvikle og vedligeholde it-systemet.

Under festivalen består arbejdet dog i at yde support på systemet til de andre afdelinger på Roskilde Festival, der bruger systemet ved check-in af gæster og for eksempel bestilling af varer.

De store belastningsproblemer skulle man dog være forskånet for i år, fortæller Michael Redlich.

Altomfattende

Ind til for ganske nylig havde Roskilde Festival en fuldtidsansat til at tage det store slæb med at få it-systemet op at køre.

Bjørn Højmark, der nu 'blot' er frivillig på udviklingsholdet, startede i 2003 på at etablere systemet, som det ser ud i dag.

I starten registreredes kun ind- og udlevering af varer, fortæller han.

Men nu omfatter systemet al ud- og indlevering – det vil sige, at udstyr og så videre også registreres i systemet i dag.

Derudover foregår de forskellige afdelingers budgetlægning ligeledes i det egenudviklede system, der så kan spille sammen med det overordnede økonomisystem Navision.

Databaserne hoster Roskilde Festival også selv og her anvender man også Linux-distributionen OpenSUSE.

”Det er kun front-enden, altså ude hos brugerne, der kører på Windows – endnu,” siger Bjørn Højmark med et skævt smil.

Få overblikket over it-systemets forskellige databaser her

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Aarhus C

Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

Camilla Stausholm

Netip A/S