EU-politiker: Teleselskaberne har haft deres chance

De danske teleselskaber har haft deres chance til at sænke priserne på sms i udlandet, men der sker ikke noget. Derfor er det tid til regulering, mener Christel Schaldemose.

Artikel top billede

EU-kommisionens ønske om at sænke prisloftet for sms-beskeder i udlandet har mødt modstand, blandt andet hos de danske teleselskaber Sonofon og Telia.

De mener ikke at det tjener forbrugernes interesse, at indføre EU-regulering, fordi konkurrencen på markedet hæmmes.

Manglende selvregulering

Men den holder ikke, mener Christel Schaldemose (S), medlem af Europa-Parlamentet.

"Der er ingen konkurrence, og prisniveauet ligger utrolig højt for europæiske sms'er. Konkurrencen virker ikke," siger Christel Schaldemose.

Argumentet fra teleselskaberne går på, at et prisloft vil betyde, at ingen vil sænke priserne betydeligt under loftet, og dermed udebliver konkurrencen på markedet.

"Jeg sender en del sms'er på kryds og tværs af grænserne, når jeg eksempelvis er i Bruxelles, hjem til Danmark, og betaler 2,50 kroner per sms. Det er jo ikke udtryk for den omkostning der er, når man sender en sms. Jeg kan bedre leve med et prisloft, som er betydeligt lavere end den fastpris der reelt er i dag. Set med forbrugerøjne, så syntes jeg at det er helt, helt urimeligt," fortæller Cristel Schaldemose.

EU-kommisær for teleområdet, Viviane Reding, har bebudet at prisen for sms i udlandet maksimalt må være 82 øre, og på sigt skal de ned omkring 30 øre. I dag ligger den gennemsnitlige pris på 2,16 kroner.

Ville gerne have datapriser med

Selvom Cristel Schaldemose støtter op om initiativet, og hilser regulering velkommen, er hun skuffet over, at man ikke har taget prisen på data med reguleringen.

"Der starter hun forfra en gang til, og giver branchen en chance for selv at gøre noget ved datapriserne, som jo også er helt exceptionelt høje, når det går over landegrænser," siger Cristel Schaldemose.

Indtil videre har EU-kommisionen prioriteret sms-priserne, men Viviane Reding udelukker ikke at datapriser også vil blive reguleret, hvis ikke operatørerne selv sørger for at sænke priserne.

Ikke flere chancer

Cristel Schaldemose mener dog ikke at operatørerne selv vil gøre noget ved priserne, baseret på tidligere erfaringer.

"Vi så det med roaming, hvor de fik en periode til at sætte priserne ned, og der skete ingenting. Og nøjagtigt det samme skete med sms, og der skete ingenting. Jeg har svært ved at forestille mig, at de skulle gøre det på dataområdet helt frivilligt," fortæller Cristel Schaldemose.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S