Artikel top billede

Værsgo - her er et lynkursus i web 2.0

Kun få har erfaring med web 2.0, så man kan lige så godt samle den selv.

Fra flere af hinanden uafhængige kilder forlyder det, at en del offentlige institutioner, kommuner og den slags leder efter nye medarbejdere, der har erfaring med web 2.0 - det der med at inddrage brugerne.

De skal nok lede længe, for der er ikke mange erfaringer at trække på. De fleste organisationer må nok kaste sig ud i det uden at have den store kompetence. Det kan man dog også, og her er et lynkursus:

0 - Først lytte, siden tale: Debatten er allerede i gang. Det er ikke noget, en kommune, organisation eller virksomhed starter. Den foregår på blogs, Facebook og andre steder. Første opgave er at finde de steder og følge debatten. Lær debattørene, emnerne og tonen at kende, og find ud af, hvilken rolle organisationen kan spille i den debat, der allerede foregår.

1 - Man skal kravle, før man kan gå: Tag et lille skridt ad gangen. Lad være at åbne et stort, forkromet debatforum med snesevis af emner og et utal af blogs.

Begynd hellere med at kommentere den debat, der allerede foregår. Bliv medlem af de relevante grupper på Facebook og skriv kommentarer i blogs. Når man er en del af de eksisterende netsamfund, er det meget nemmere at etablere sit eget - hvis det overhovedet er nødvendigt.

2 - Det kommer ikke af sig selv: Det er ikke nok at tilbyde borgerne de tekniske muligheder for at indgå i en debat eller kommentere. Man skal selv sparke debatten i gang og deltage aktivt.

Man skal tage nye emner op og ikke vente på, at andre gør det. Og man skal ikke være bange for at diskutere kontroversielle sager, for det kommer man uden tvivl til.

3 - Det er en samtale: Der kommer ikke meget debat ud af færdige meninger. Hvis man skal lægge op til debat, skal man hellere have halvfærdige meninger.

Det er ikke nok, at borgerne allernådigst kan give deres besyv med på et alenlangt, veldisponeret og formfuldendt dokument. Så er det nemlig helt tydeligt, at skribenten har nået sine konklusioner, og at det ikke er umagen værd at indlede en debat.

4 - Indflydelsen skal være reel: Hvis man beder om borgernes meninger, skal man også lytte og tage deres svar alvorligt. Man skal for eksempel ikke spørge om noget, der allerede er besluttet, og når beslutningen bliver taget, skal man være klar til at diskutere og begrunde den - især hvis den går imod den udbredte opfattelse i netsamfundet.

5 - Det tager tid: Et netsamfund passer ikke sig selv. Man skal afsætte tid i det daglige arbejde - og mere end man tror. Også derfor skal man begynde småt, så arbejdsbyrden hele tiden er overkommelig.

6 - Det tager lang tid: Man opbygger ikke et netsamfund på en uge. De fleste mennesker tøver længe, før de kaster sig ud i den slags. I begyndelsen vil der med stor sandsynlighed ingenting ske, eller man vil tiltrække de kværulanter og landsbytosser, som med stort held har ødelagt debatten på flere mediers debatfora.

Det skal man dog ikke fortvivle eller gå i panik over. Man skal bare være indstillet på, at det tager tid, og at man skal forsøge sig frem, inden man finder den rette form.

Nå, hvad venter I på. I kan alligevel ikke få medarbejdere med erfaring i web 2.0, for de findes stort set ikke, så det er bare om at komme i gang.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere