Browseren dræber privatliv og ophavsret

ComputerViews: Den nye ild som Google Chrome har tændt i browser-krigen handler ikke om markedsandele, men om privatlivets fred og rettigheder til det digitale materiale.

Artikel top billede

ComputerView: Googles Chrome-browser har igen pustet liv i browserkrigen, der i lang tid har ligget i dvale med næsten faste markedsandele til de to store browsere, Firefox og Explorer.

Slaget kommer dog ikke til at stå om selve browseren, men omkring privatlivets fred og rettigheder til information.

Nettet er et slaraffenland af smarte muligheder og løsninger, men samtidig et inferno at dataopsamling, som det er umuligt for den enkelte bruger at gennemskue.

Faren ved den større brug af browseren og netbaserede applikationer er, at vi mister retten til - og herredømmet over vores egne informationer og data - hvis vi ikke er på mærkerne.

Online-brugeren

Skabelsen af beta-produktet Chrome har betydet, at fokus igen bliver rettet mod vigtigheden af, at browseren ikke bare virker som et vindue til nettets søgemaskiner men også som bro til applikationer og tjenester, der tidligere har været forbundet med klienten.

Google er som bekendt en internet-butik, der har interesse i at flytte vores klient-vaner ud på nettet ved at friste med applikationer som Docs, Gmail med videre.

Brugerne vil i stigende grad hellere anvende Facebook, Yahoo mail eller Gmail, de handler på Amazon og bruger Google Aps frem for Office og Outlook, skrev chefen i Linux Foundation Jim Zemlin på sin blog i forbindelse med lanceringen af Chrome.

Brugernes større brug af nettjenester betyder således en decentralisering af personlige oplysninger og informationer fra e-mails over dokumenter til surf-vaner.

Oplysningerne vil i takt med den større brug af nettet også blive opbevaret på nettet, men hvem skal lige have rettigheder til disse data?

Vi finder ud af det - engang i fremtiden

Det skal ophavsmanden, lyder det logiske svar, men helt så simpelt er det ikke.

Det understreger den brugerkritik, der er haglet ned over Google Chrome et tydeligt bevis på. Med Chrome havde Google som udgangspunkt nelmlig sikret sig retten til alle transaktioner mellem browser og web.

Lignende betingelser finder man i andre Google-produkter som Picasa, Blogger, Google Docs og Google Groups.

Det er for at gør det nemmere for brugerne og give bedre applikationer og søgeresultater, lyder begrundelsen for licensbetingelserne, der lyder:

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive licence to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display."

Med andre ord Google ejer alt indhold.

For at få lov til at benytte Googles applikationer kræver firmaet retten over dit indhold. Og derfor kommer vi i endnu større grad til at skulle forholde os til det lidt usexede begreb privacy.

Det kræver kun ganske få klik at browse sikkert - også med Chrome, men i dag vi skal selv være opmærksomme på det, og gøre en indsats for at sikre vores data, ellers er der en risiko for at de bliver stjålet via browseren.

Microsofts teknologidirektør siger, at det er en fælles opgave for hele it-branchen, og det kan tage mange år endnu før arbejdet er færdigt.

Men er det godt nok, at den mellemliggende periode er det rene vilde vesten?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S