Den offentlige sektor i Danmark vil have open source

Ejerskab og kontrol over infrastrukturen og interoperabilitet er kriterierne for at indføre open source i den offentlige sektor. Og vi er klar, lød det fra talerstolen på Open Source Days.

Artikel top billede

Reportage: "Den offentlige sektor er klar til open source, og behovet er større end nogensinde før."

Så klar var udmeldingen fra den offentlige sektor på førstedagen af Open Source Days, der løber af stablen i københavn i dag fredag og i morgen lørdag.

Der blev således taget godt og grundigt hul på diskussionen om åben kildekode i den offentlige sektor, og arbejdsretningen er klar og ligger helt i tråd med IT- og Telestyrelsens tidligere udmeldinger.

"Vi hader ikke Microsoft, men for det offentlige er der nogle helt klare fordele ved open source," siger Christian Lanng, chef for it-infrastruktur og implementering, Videnskab, Teknologi og Udviklings ministeriet.

Det handler om kontrol

Det offentlige arbejder ikke bare mod en dokumentstandard, men mod mere open source på centrale områder af administrationen.

"Diskussionen om kontorpakker og dokumentformater har fyldt meget i den offentlige debat, men for os der arbejder med it-infrastruktur er det den ikke vigtigste diskussion," fortæller Christian Lanng."

"Det handler om langt større ting. Den offentlige sektor skal have kontrol og ejerskab over infrastrukturen, interoperabilitet og naturligvis spare penge, og det er begrundelserne for, at vi arbejder med open source," siger han.

"Mange er måske ikke klar over, at vi faktisk er i fuld gang. Siden 2005 har vi brugt 60 millioner kroner på at udvikle open source-komponenter."

"Til sammenligning bruger vi 26 millioner kroner om året på Microsoft-produkter," siger han.

Ikke bare en kunde

Samtidig ser den offentlige sektor sig ikke bare som en kunde i en software-butik, men som en aktiv partner, der kan være med til at udvikle og videregive resultaterne til andre.

"Vi kan give vores ekspertise tilbage til branchen," siger Christian Lanng.

"Et eksempel på videreudnyttelse af vores arbejde er e-handelsplatformen NemHandel. Den er open Source, udviklet af os og bruges i dag i en hel række lande."

"Vi ønsker at bygge et open source øko-system rundt om den offentlige sektor og arbejdet er i fuld gang," lød det på førstedagen af open source-miljøets konference.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

Statens IT

Windows Server specialist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

AI Data Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job