Iværksættere siger nej til gratis TDC

TDC tilbyder landets iværksættere et års gratis webhotel og diverse konsulenthjælp. Men iværksætterne er ikke interesseret i håndrækningen fra telekæmpen.

2.500 iværksættere i stalden hos TDC. Det var forventningerne, da TDC Webmore i oktober tog på iværksættermesse med et godt - og i første omgang gratis - tilbud til Danmarks innovatører.

Men indtil videre har kun 20 iværksættere sagt ja tak til tilbuddet om gratis starthjælp fra telekæmpen.

Tilbuddet lyder ellers ganske besnærende for en iværksætterspire, der skal til at sætte handling bag drømme og ideer.

Teleseskabet tilbyder nemlig i samarbejde med et advokatfirma, et revisionsselskab og et konsulentfirma med speciale i intellektuelle rettigheder, at finansiere et opstartskursus og etablere en hjemmeside, hvor der kan handles og faktureres, kvit og frit i et år.

TDC Webmores pakke indeholder et regnskabssystem, en e-mail-konto, plads på et webhotel, registrering af web-domænenavn og drift af løsningen.

Rådgivningsdelen indeholder et gratis opstartsmøde med revisoren, juristen og eksperten i patent- og licensforhold.

No such thing
Men der er som bekendt "no such thing as a free lunch", og TDC forventer, at iværksætterne bliver hængende, når året er gået.

Det gør de måske også; der er bare ikke så mange til at blive hængende, som TDC regnede med.

Initiativtagerbag iværksætterpakken, salgsdirektør i TDC Hosting, Claus Bo Nielsen, understreger, at pakkens indhold er gratis i et år. Herefter har man fuld frihed til at trække stikket igen.

"Iværksætterne er på ingen vis er forpligtet til at fortsætte deres samarbejde med os efter det første år, så vi er langt fra sikre på at få denne investering igen," siger Claus Bo Nielsen.

Ikke en fiasko
Selvom kun få iværksættere har slået til, vil Claus Bo Nielsen ikke kalde initiativet for en fiasko.

"Timingen har nok ikke været den bedste, med finanskrisen, der gør, at mange iværksættere nok ikke lige hopper ud i det," siger han.

Han mener, at håndrækningen til iværksætterne fortsat er en god idé, og at programmet formentlig kører videre i 2009, selvom det egenlig er tidsbegrænset til i år.

"Jeg mener, det er en god hjælp til iværksætterne."

Også advokatfirmaet, der deltager i pakkeløsningen, mener at startervirksomhederne har brug for hjælp.

"Vi oplever en stor uvidenhed om, hvordan man etablerer et selskab, og hvordan man skal forholde sig til økonomisk hæftelse, ansættelsesforhold og lejeaftaler," siger Per Q. Ovesen fra Advokatgruppen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler - sådan beskytter du din virksomhed

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere






Premium
Kundeflugt fortsætter hos TDC: Har mistet 41.000 tv-kunder på tre måneder
En markant kundeflugt sætter sine tydelige spor i TDC Groups kvartalsregnskab. Selskabet har mistet 41.000 tv-kunder og 23.000 bredbåndskunder. Det fører til en markant tilbagegang i omsætning.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Få arkitekturen på plads uden omfattende specialtilpasninger eller kodefærdigheder
I dette whitepaper får du en indsigt i KMDs WorkZone informationsplatform til private og offentlige virksomheder. Med WorkZone kan du modellere din specialiserede forretningsunderstøttelse entitet for entitet, opgave for opgave, proces for proces, så informationsarkitekturen flugter meget præcist med krav og ønsker. Og fordi KMD WorkZone er baseret på standardkomponenter og bliver driftet af KMD, er der altid styr på sikkerhed, governance og compliance. Dette whitepaper beskriver, hvordan KMD WorkZone fungerer som navet i en samlet informationsarkitektur på tværs af systemlandskabet og de enkelte fagløsninger. KMD WorkZone til understøttelse af eksempelvis Case Management, Records Management, Content Management, Contract Lifecycle Management og en række andre datadiscipliner uden behov for omfattende analyse, modellering eller konfigurationsprojekter.