Virksomheder drukner i Sharepoint-jungle

Danske virksomheder er i Sharepoint-vildrede, mener en dansk ekspert. Han bakkes op af en britisk undersøgelse.

Artikel top billede

Har du problemer med at overskue junglen af Sharepoint-sider? Så er du næppe den eneste.

En undersøgelse blandt britiske erhvervsledere, foretaget af virksomheden Courion, viser, at mere end en tredjedel af de adspurgte ikke har nogen politik for brugen af Microsofts samarbejdsværktøj, Sharepoint.

Samarbejdsværktøjet er det hurtigst sælgende produkt fra Microsoft nogensinde.

Den hastige stigning i antallet af nye brugere er en væsentlig grund til, at mange virksomheder ikke helt har styr på, hvordan de bruger produktet, mener Janus Boye, der rådgiver virksomheder i deres brug af CMS-systemer, intranet og samarbejdsværktøjer som Sharepoint.

Janus Boye oplever, at mange store danske virksomheder kaster sig ud i at bruge Sharepoint uden at have fastlagt nogen klar politik for brugen af værktøjet. Det betyder, at de ansatte i virksomheden risikerer at miste overblikket.

"Det er helt basale ting, der mangler at komme styr på. I store virksomheder bliver der oprettet tusindvis af sider, fordi der ikke er nogen klar politik for, hvornår det er i orden at oprette en ny side, og hvornår den skal slettes igen," siger han.

Frygt for datalæk

Junglen af Sharepoint-sider er sandsynligvis grunden til, at hele 86 procent af de adspurgte i den britiske undersøgelse er bekymret for om fortrolige oplysninger risikerer at ende i de forkerte hænder.

Janus Boye undrer sig over det høje tal og mener, at erhvervslederne bør køle ned.

"Ja, der er da en risiko for, at der bliver droppet en fil i den forkerte mappe, eller at en forkert person modtager en invitation til at deltage i en gruppe. Men der er mange, som er interesseret i at hype sådan en risiko. I virkeligheden er der større risiko for, at en fortrolig mail ender hos den forkerte modtager," siger Janus Boye.

Tidligere på året advarede en rapport fra analysehuset Forrester om, at Sharepoint kan skabe kaos i it-afdelingen, hvis værktøjet bliver brugt til at bygge applikationer med.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil