Joost på vej tilbage

Efter en slags relancering af videotjenesten Joost, ser det ud til, at publikum har fået øjnene op for konceptet igen.

Artikel top billede

Videotjenesten Joost, som skulle gøre for video og TV, hvad Skype gjorde for internettelefoni, kom fornuftigt fra start i 2007 med de samme bagmænd i spidsen for projektet.

Men interessen falmede stille og roligt. Det, der startede som et ambitiøst projekt, der skulle skubbe tv-mediet ud på internettet, nåede aldrig at finde balancen.

Softwarebaseret

Hvor andre videotjenester udelukkende bygger på en hjemmesidebaseret løsning, skulle man hos Joost downloade og installere en P2P-applikation (Peer to Peer), og se sine videoer den vej.

Det fik aldrig rigtig fat i den brede skare, og derfor valgte man hos Joost at lægge strategien om, og i oktober 2008 blev tjenesten tilgængelig via en flashbaseret, reklamefinansieret hjemmeside på Joost.com, og i december stoppede man med at understøtte softwaren.

Vokseværk

Det har indtil videre vist sig at være en fornuftig beslutning, og på Joost.com er trafikken steget støt siden oktober.

Ser man udviklingen i forhold til en af de nærmeste konkurrenter, Hulu.com, kan Joost.com bryste sig at være godt med, blandt andet med flere sidevisninger per besøgende og et hurtigt stigende besøgstal.

Mens der ikke er offentliggjort officielle besøgstal, viser en række trafikmålingssider enslydende tendenser for Joost.com.

Compete.com viser at væksten passerede 550.000 besøgende i november, og det underbygges af Google Trends.

Nye funktioner

For at få et mere opdateret billede af trafiksituationen kan man hos Alexa.com se en fortsat vækst frem til januar 2009, med et rekordhøjt besøgstal umiddelbart før nytår. Bemærk dog, at Alexa primært viser besøgstal for folk med softwaren 'Alexa Toolbar' installeret og derfor ikke nødvendigvis er repræsentativ for hele publikum.

Tilgængelig for alle

Modsat tjenester som Youtube og lignende, er Joost.com's videoarkiv ikke baseret på brugergenerede videoer, men rettere film, dokumentarer og tv-serier, som bliver vist efter aftale med de respektive ophavsretsholdere, ligesom Hulu.com.

Men hvor Hulu.com kun kan ses af amerikanske brugere - eller verdensborgere med teknisk indsigt, som kan omgå filteret - er Joost.com åben for alle og enhver. Det gør det lidt sværere at få aftaler i stand med produktionsselskaber, men omvendt et potentielt langt større publikum.

Det sociale aspekt

En af de ting som igennem længere tid har været en del af strategien, er en mere omfattende integrering med sociale tjenester som Facebook.

Man kan således logge ind via Facebook, og generelt er siden indrettet med sociale funktioner. Eksempelvis kan man, mens man ser video, holde øje med hvad vennerne ser. Forudsat, selvfølgelig, at de er inde på siden på samme tidspunkt.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse