Joost på vej tilbage

Efter en slags relancering af videotjenesten Joost, ser det ud til, at publikum har fået øjnene op for konceptet igen.

Artikel top billede

Videotjenesten Joost, som skulle gøre for video og TV, hvad Skype gjorde for internettelefoni, kom fornuftigt fra start i 2007 med de samme bagmænd i spidsen for projektet.

Men interessen falmede stille og roligt. Det, der startede som et ambitiøst projekt, der skulle skubbe tv-mediet ud på internettet, nåede aldrig at finde balancen.

Softwarebaseret

Hvor andre videotjenester udelukkende bygger på en hjemmesidebaseret løsning, skulle man hos Joost downloade og installere en P2P-applikation (Peer to Peer), og se sine videoer den vej.

Det fik aldrig rigtig fat i den brede skare, og derfor valgte man hos Joost at lægge strategien om, og i oktober 2008 blev tjenesten tilgængelig via en flashbaseret, reklamefinansieret hjemmeside på Joost.com, og i december stoppede man med at understøtte softwaren.

Vokseværk

Det har indtil videre vist sig at være en fornuftig beslutning, og på Joost.com er trafikken steget støt siden oktober.

Ser man udviklingen i forhold til en af de nærmeste konkurrenter, Hulu.com, kan Joost.com bryste sig at være godt med, blandt andet med flere sidevisninger per besøgende og et hurtigt stigende besøgstal.

Mens der ikke er offentliggjort officielle besøgstal, viser en række trafikmålingssider enslydende tendenser for Joost.com.

Compete.com viser at væksten passerede 550.000 besøgende i november, og det underbygges af Google Trends.

Nye funktioner

For at få et mere opdateret billede af trafiksituationen kan man hos Alexa.com se en fortsat vækst frem til januar 2009, med et rekordhøjt besøgstal umiddelbart før nytår. Bemærk dog, at Alexa primært viser besøgstal for folk med softwaren 'Alexa Toolbar' installeret og derfor ikke nødvendigvis er repræsentativ for hele publikum.

Tilgængelig for alle

Modsat tjenester som Youtube og lignende, er Joost.com's videoarkiv ikke baseret på brugergenerede videoer, men rettere film, dokumentarer og tv-serier, som bliver vist efter aftale med de respektive ophavsretsholdere, ligesom Hulu.com.

Men hvor Hulu.com kun kan ses af amerikanske brugere - eller verdensborgere med teknisk indsigt, som kan omgå filteret - er Joost.com åben for alle og enhver. Det gør det lidt sværere at få aftaler i stand med produktionsselskaber, men omvendt et potentielt langt større publikum.

Det sociale aspekt

En af de ting som igennem længere tid har været en del af strategien, er en mere omfattende integrering med sociale tjenester som Facebook.

Man kan således logge ind via Facebook, og generelt er siden indrettet med sociale funktioner. Eksempelvis kan man, mens man ser video, holde øje med hvad vennerne ser. Forudsat, selvfølgelig, at de er inde på siden på samme tidspunkt.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job