Danske banker spærrer 8.000 kunders konti

Tusinder af danske netbankkunder har fået spærret adgangen til deres netbank. Årsagen er et spionprogram på kundernes pc.

Artikel top billede

8.000 danske netbankkunder hos en bred vifte af landets pengeinstitutter har præventivt fået spærret adgangen til deres netbankkonti.

Det oplyser Birgitte Mikkelsen, som er kontorchef i bankernes interesseorganisation, Finansrådet.

Ifølge kontorchefen er det ikke første gang, at denne type spærring foregår. Men det er første gang, at det berører så mange kunder på en gang.

Spærringen skyldes et spionprogram, som er konstateret på de berørte kunders pc'er. Af sikkerhedsmæssige årsager ønsker Finansrådet ikke at oplyse hvordan man har fået oplysninger om sikkerhedstruslen.

"Vi prøver hver gang at vurdere, hvornår der er behov for at tage action på det. Og så vælger vi af sikkerhedsårsager at lave en præventiv spærring på det," siger Birgitte Mikkelsen.

Kontorchefen oplyser, at bankerne over en bred kam er ramt af problemet, og at man endnu ikke kan sige, om der er forsvundet værdier som følge af de inficerede pc'er.

Ifølge Birgitte Mikkelsen vil bankerne nu følge op på sikkerhedsspærringen ved at sikre, at kunderne følger de sikkerhedsmæssige råd fra bankerne.

Nogle, men ikke alle, banker har ifølge Birgitte Mikkelsen orienteret kunderne om spærringen på forhånd. Andre steder spærrede man med det samme, hvorefter orienteringen vil finde sted.

De berørte kunder får af sikkerhedsmæssige grunde først genåbnet adgangen til netbanken, når deres sikkerhed er i orden.

Det er uklart, hvem der skal verificere sikkerhedsniveauet. Birgitte Mikkelsen fortæller, at der ikke vil ske en egentlig inspektion, men at sikkerheds-tjekket vil foretages i samarbejde med de enkelte kunder.

"Det aftaler man konkret med kunderne, når kunderne siger, at nu er de klar til det," siger Birgitte Mikkelsen.

Præcis hvornår genåbningen finder sted bestemmer kunden ifølge Birgitte Mikkelsen i høj grad selv.

"Det er hverken i bankens eller kundens interesse, at man genåbner en netbankadgang, hvis kunden ikke har fået renset pc'en," siger Birgitte Mikkelsen, som understreger at bankerne hæfter for eventuelt misbrug som følge af sikkerhedsproblemet.

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S