Steve Jobs gigant-succes fylder 25 år

For præcis 25 år siden stillede Steve Jobs sig op på scenen og introducerede den første Macintosh. Her er historien bag Mac'en og et uddrag fra familiealbummet.

Artikel top billede

Dengang computere stadig var noget, man købte som en slags samlesæt, fandt nogle fremsynede personer hos Apple, dengang Apple Computer, på, at der måske engang i fremtiden ville være et marked for billige udgaver, som almindelige dødelige havde råd til.

Computerbranchens svar på en folkevogn, som ikke kun var forbeholdt de allermest ressourcestærke, skulle være billig - målet var en pris på bare 500 dollars - og kompakt. Man skulle ikke have det store kørekort i hverken programmering eller lodning for at kunne bruge den, og så skulle den være brugervenlig. En grotesk tanke efter datidens standard.

Den pudsige idé

Hos Apples ledelse var der dog moderat interesse, og i 1979 satte man en mand ved navn Jef Raskin i spidsen for et hold, som skulle udforske denne ikke-eksisterende niche. 'The Macintosh Project' var holdets navn, og de levede en lidt periferier tilværelse i Apple-regi.

Førertrøjen i branchen tilhørte helt klart Apple, som allerede i 1977 havde lanceret Apple II-computeren, der var en af de første personlige computere nogensinde. IBM kom først på banen i 1981, ikke mindst fordi man hos IBM ikke så nogen fremtid i den slags maskineri.

Mens Apples nyeste udgave i firmaets flagskibsserie, Apple III, var en stor fiasko, fik Lisa-computeren godt fat i markedet i 1983 med en model rettet direkte mod forretningslivet.

Den teknologiske udvikling var for alvor i gang, men den unge Steve Jobs havde brændt sig på Apple III-katastrofen, og hans troværdighed i bestyrelsen var ikke ligefrem i top.

Da han en dag troppede op og bad om at blive sat i spidsen for det lavt profilerede og lidt irrelevante Mac-projekt i stedet, godkendte bestyrelsen hans ønske. Så kunne de vel få lidt fred fra den ekstremt motiverede Steve Jobs, som ikke ligefrem udstrålede samarbejdsvillighed og holdånd.

Se om du kan huske de fem modeller, der ændrede branchen på næste side.

Fem modeller der ændrede branchen

Men Steve Jobs havde ingen intentioner om, at Mac skulle blive ved med at være en obskur idé. I stedet ændrede han straks holdets slogan fra 'for personen på gaden' til 'for alle os andre', og satte holdet til at knokle for at lave en nyskabende computer, som overgik alles forstand.

Selvsikkerheden fejlede ikke noget, og mens ambitionerne om en billig computer blev skrottet, og Jef Raskin ikke længere kunne genkende sin 'folke-pc' - og derfor forlod Apple - proklamerede Steve Jobs højt og flot, at de skulle lave en maskine, der ville revolutionere hele branchen og 'lave en bule i universet'.

Hele projektet var en slags mission under radaren, og Mac-holdet understregede deres uafhængighed ved at have et stort piratflag hængende uden for afdelingen.

Det gik lidt sløvt med salget af Lisa-modellen, men Steve Jobs var ved at geare op til sit mesterværk, og satte alle kræfter ind på lanceringen. En reklamefilm med titlen '1984' blev produceret, vist under Super Bowl, og verdenspressen blev samlet til præsentation af dette nye vidunder, som fik navnet Macintosh. Datoen var 24. januar 1984.

Steve Jobs nåede sit mål og skabte genlyd i en branche, som indtil da havde fokuseret på erhvervsmarkedet.

Kan du huske dem?

De fleste af Apples succeser lever i en eller anden form videre til i dag.

Mens indhold og udseende har været igennem flere faser, og få nye er kommet til, bunder de fleste af Apples produkter stadig i de fem originale serier:

Macintosh 128K (1984)
Den originale Macintosh computer.

PowerBook (1991)
Den første succesfulde bærbar.

iMac G3 (1998)
Den æggeformede computer, der sparkede en designrevolution i gang.

Power Macintosh G3 (1999)
Arbejdshesten til de professionelle

iBook G3 (1999)
Bærbar til folket

Hvad med dig? Hvornår stiftede du første gang bekendtskab med Macintosh?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil