Dansk spiludvikler henter 11 millioner venturekroner

Ventureorganisationer investerer 11 millioner kroner i det danske spilfirma Playdead, der udvikler et todimensionalt spil i sort/hvid.

Artikel top billede

Den lille, sorte figur med de stikkende øjne kæmper sig igennem alverdens fortrædeligheder i spillet Limbo.

Det er lykkedes spiludviklervirksomheden Playdead at rejse 11 millioner kroner i venturepenge, så virksomheden kan fortsætte udviklingen af det todimensionale, sort/hvide spil, Limbo.

Kapitalindsprøjtningen kommer fra CAT Science, Vækstfonden og det danske investeringsselskab FAHU.

Stifterne af Playdead, Arnt Jensen og Dino Patti og sidst tilkomne Kim Ritzau, holder til i København, og spillet forventes udgivet først på året 2010.

Det særlige ved spillet er, at det ikke som mange af konkurrenterne, er sovset ind i farver og 3D-grafik. Tværtimod er stilen helt enkelt, og det er helt bevidst.

"For os er Limbo fremtidens spil. Man kan sagtens give spillerne store oplevelser for små budgetter. Vores styrke er, at det er en lille produktion, for så er det langt nemmere at være kreativ."

"Rent teknisk har vi truffet nogle valg, der gør det nemt at prøve nye ideer af i spillet. Vi kan være mere spontant kreative," mener Arnt jensen.

Forventningsfuld vækstfond

Vækstfonden forklarer sin interesse i at investere i spilfirmaet med, at Playdead ikke følger den forudsigelige vej.

"Teamet rammer noget rigtigt ved at gøre tingene anderledes. Limbo-spillet har et unikt grafisk udtryk og nogle avancerede puzzles. Vores analyser af markedet viser, at der er en stor målgruppe for den slags spil.

Vi er overbeviste om, at Limbos grafiske udtryk og gode historie vil give det en stor brugergruppe," siger partner i Vækstfondens team Vækstkapital, Søren Steen Rasmussen.

To millioner klik

Da Arnt Jensen for et par år siden lagde en teaser på nettet, der viser den lille hovedperson i Limbo, blev klippet set af flere end to millioner mennesker på 14 dage.

"Det betød, at vi blev lagt ned af henvendelser fra de store spiludgivere. Men vi mener, at vi selv kan få en solid kommerciel succes ud af historien, uden at vi mister kontrollen over projektet. Vi vil gerne levere spil med kant, der rører brugerne og holder sig til det væsentlige," siger Dino Patti.

Det er planen at sælge det færdige spil for ikke over 100 kroner.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S