Leder: Outsourcing: Hvad venter I på?

Computerworld mener: Outsourcing kan hjælpe på datasikkerheden, da store datacentre også har stordriftsfordele på sikkerhed. Se at komme i gang, men tænk Jer godt om forinden.

Artikel top billede

Selvom de ikke bryder sig om det hos IBM eller Interxion, så er det alligevel værd at markere, at der er gået godt et år siden de meget synlige nedbrud, der i april og maj sidste år stoppede forsyningen af databehandling hos en række store danske virksomheder.

Hos IBM var det en switch, der var årsag til, at kunder som A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank og Københavns Kommune var efterladt uden data i syv timer. Og hos Interxion var overspænding i en switch grunden til en brand, der satte det topmoderne colocation center ud af drift.

Efter IBM's sorte onsdag i april 2008 opfordrede vi her på lederplads til at nedsætte en form for digital havarikommission, der kan analysere store nedbrud og videregive den nødvendige læring.

For selvom vi har være forskånet for store og meget synlige nedbrud det seneste år, så har der været en række mindre nedbrud.

Og der kommer flere af de store nedbrud. Fordi alt det, der kan gå galt, det går galt, uanset om it-løsningerne er outsourcet eller ej.

IBM og Interxion har brugt mere end 600 millioner kroner på at sikre sig mod datatab. Og alt andet lige må det være langt mere sikkert at placere sine data i store centre end et lille lokalt datacenter, fordi det store datacenter har stordriftsfordele også på sikkerhed.

Alligevel er der grund til at holde øjnene vidt åbne og være klar over, at alene vores afhængighed af data og databehandling øger sårbarheden ved nedbrud.

Derfor er læren fra uheldene helt afgørende. Men ingen af de mange offentlige organer for it-sikkerhed, digitalisering eller bredbåndsanvendelse har foreløbig adresseret den problemstilling.

Find den rigtige model

Omvendt er der heller ingen grund til, at hverken store eller små virksomheder eller organisationer holder sig tilbage. Som IDC-direktør Per Andersen udtrykker det, så kan det for mange virksomheder ikke betale sig at lade være med at outsource hele eller dele af deres it-infrastruktur.

Men både for små og store virksomheder og organisationer gælder det om at klæde sig bedst muligt på i arbejdet med outsourcing. Virksomheden og leverandøren skal kigge hinanden dybt i øjnene og finde frem til en governance-model for, hvordan de to parter håndterer samarbejdet.

"Når man specificerer kontrakten, er det meget vigtigt, at man selv er i kontrol - især hvis man har flere leverandører." Sådan lyder rådet fra Peter Schleidt, der er it-direktør i Danske Bank.

"Kontrollen opnås ved at udpege interne outsourcing-medarbejdere, kræve en løbende rapportering og udforme en god governance-model, så man ved, at der hele tiden er styr på tingene. Det er jo ikke godt nok, hvis der står i kontrakten, at oppetiden skal ligge på et bestemt timeantal, og så det hele reelt ramler ned om ørerne hos leverandøren."

"I det nuværende datacenter er det dybest set vores konfiguration, som IBM drifter. Og det gælder jo også for andre firmaer og vores konkurrenter, hvilket betyder, at hverken IBM eller vi som kunder opnår de helt store synergieffekter.

I cloud'en kan vi alle sammen definere, hvordan det hele skal se ud og fungere med meget små forskelle, hvilket alt andet lige vil give driftsbesparelser for alle," siger Peter Schleidt om cloud computing som den næste store outsourcingstrend.

Vi lader billedet stå og spørger: Hvad venter I på?

Læs mere: Kræver det nerver af stål at outsource datacenteret?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job