Amerikansk telekæmpe vil ud i Norden via TDC

Den amerikanske telekæmpe AT&T går ind på det nordiske marked via en tæt aftale med danske TDC. De store kunder venter. Og der er også en ekstra gevinst i aftalen for TDC.

Artikel top billede

Den amerikanske telekæmpe AT&T entrerer for alvor det danske og nordiske marked med en dugfrisk samarbejdsaftale, som selskabet i dag fredag har underskrevet med TDC efter ni måneders drøftelser og forbederelser.

Partnerskabet betyder, at TDC bliver en del af de total-aftaler, som AT&T tilbyder en stribe af sine allerstørste kunder, hvilket vil sige en stribe af verdens helt store selskaber.

AT&T stræber nemlig efter at blive totalleverandør hele vejen rundt for de pågældende storkunder, der er multinationale virksomheder med afdelinger i mange lande.

"Vi står med det fulde ansvar for, at disse kunders netværk fungerer, og vi arbejder bevidst efter partneraftaler, da det er en umulig opgave at klare på en tilfredsstillende måde selv," siger Stephen H. Sobolevitch, vice president for global business og service-strategi i AT&T til Computerworld.

Han peger på, at AT&T vil være i stand til at levere et velfungerende og stabilt netværk til dem over hele verden uanset hvilket behov, det gælder: Unified communications, telepresence, IP-telefoni eller hvad som helst andet.

600 kunder i Norden

Det amerikanske selskab henter omkring halvdelen af sin omsætning på godt en halv milliard kroner på erhvervskunderne. Og derfor er selskabet nødt til at gå den vej, som erhvervskunderne går.

I første omgang dækker aftalen således 600 af AT&T's storkunder, der alle er repræsenteret i de nordiske lande.

AT&T ønsker ikke at løfte sløret for hvilke partnere, det drejer sig om. Sikkert er det dog, at IBM er blandt de største af de pågældende selskaber, som aftalen kommer til at omfatte.

IBM indgik nemlig fornylig partnerskab med amerikanske AT&T, der altså nu kan videreføre aftalevilkår og lignende ud til IBM's forretning i de nordiske lande.

Til gengæld bidrager IBM med netværks-ekspertise og support-faciliteter til AT&T's nordiske kunder.

For Carsten Dilling, direktør for TDC Operations, hænger partner-aftalen nøje sammen med en slags trend i tiden - nemlig at de store selskaber i meget høj grad fokuserer på deres kerneforretninger.

For TDC betyder aftalen - foruden den kontante fordel AT&T's nordiske kunder vil lægge i kassen - at selskabet kan benytte sig af AT&T's globale forretning.

"For en lille forretning som TDC betyder denne aftale, at vi får et brohoved ud til de internationale markeder for vores forretningskunder, fordi vi kan benytte AT&T til at komme derud," siger han.

Win win

AT&T og TDC har i et stykke tid samarbejdet om forskellige produkter.

Carsten Dilling peger især på TDC's IP-netværk - som bygger på Song, som TDC købte i 2004, samt Netdesign, som TDC købte samme år - som en afgørende ting for TDC, hvis to store nordiske konkurrenter, Telenor og Telia, især har satset på mobil-nettet.

Netop IP-netværket er vigtigt for AT&T, der ikke mindst satser på båndbredde-krævende tjenester.

"Vi har det stærke nordiske netværk, AT&T har det globale netværk. Det er virkelig en win win-situation. Og vi er meget fokuserede på at bruge aftalen til nedbringe slutprisen for vores kunder, der vil ud i verden," bedyrer Carsten Dilling.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S