Datatilsyn ind i sag om gamle logningsdata

Datatilsynet afkræver nu Justitsministeriet en forklaring på, hvorfor logningsdata er blevet opbevaret længere tid end 12 måneder, selvom de burde være slettet.

Artikel top billede

"Mystisk."

Det er reaktionen fra Datatilsynets side i forbindelse med, at det er kommet frem, at teleselskaberne tilsyneladende gemmer logningsdata længere tid end de 12 måneder, det er tilladt.

Dermed går Datatilsynet, som er tilsynsmyndighed med persondataloven, nu aktivt ind i sagen om teleselskabernes udlevering af logningsdata over danskernes surf- og televaner, som for længst burde være slettet.

Hos Datatilsynet forklarer kontorchef Lena Andersen, at tilsynet har igangsat en såkaldt egendriftsag med henblik på at afdække, hvad der præcist er foregået med logningsdata hos teleselskaberne.

"Det ser mystisk ud, hvis teleudbyderne gemmer data så lang tid. Men nu må vi lige have en forklaring på, hvad det dækker over," siger Lena Andersen.

Brev på vej til Justitsministeriet

Mandag kom det frem, at landets teleselskaber ifølge en afrapportering til EU-Kommissionen om brugen af logningsbekendtgørelsen i 37 tilfælde har udleveret logningsdata til politiet, som er ældre end de 12 måneder, tidligere justitsminister Lene Espersen (K) har fastsat som loft for opbevaringstiden.

Hos Datailsynet fortæller Lena Andersen, at egendriftsagen indebærer, at man i første gang spørger justitsministeriet via et brev.

"Vi sender et brev, hvor vi stiller spørgsmål til den lange opbevaringstid hos teleselskaberne," siger Lena Andersen.

Hvis svaret fra ministeriet bekræfter, at der er lagret oplysninger efter logningsbekendtgørelsen, som ikke er slettet efter et år, vil Datatilsynet til brug for sagens videre behandling også bede ministeriet om at oplyse, hvilke teleselskaber der har foretaget de omhandelde registreringer, fortæller Lena Andersen.

Hun understreger, at det er for tidligt at sige, om der er sket noget, som er i strid med reglerne.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S