Artikel top billede

Teleselskab dropper kontroversielt annonce-værktøj

Et kontroversielt annonce-værktøj, der udnytter viden om brugernes internet-vaner, er blevet mødt af så megen kritik, at BT nu dropper det. Metoderne er dog stadig interessante, lyder det fra selskabet.

BT - British Telecom - har nu valgt at droppe et kontroversielt annonce-værktøj fra firmaet Phorm.

BT, der er den største internetudbyder i England med 4,8 millioner bredbånds-kunder, er blevet mødt med kritik på grund af systemet Webwise fra Phorm, der hjælper med at overvåge brugernes internet-vaner og dermed optimere annonce-indsatsen.

Flere medier skriver, at BT ikke dropper systemet på grund af privacy-frygten, men blot fordi selskabet har besluttet at bruge ressourcerne andre steder.

"Vi mener fortsat, at annoncering baseret på interesser kan tilbyde markante fordele for både forbrugere og indholdsleverandører. Men på grund af vores offentlige indsats for at udvikle næste generations bredbånds- og tv-tjenester i England, har vi besluttet at øge vores ressourcer andre steder," lyder en udtalelse fra BT ifølge The Register.

"Vi er interesseret i dette område (målrette online-annoncering, red.), men indtil videre har vi ingen konkrete planer," siger en BT-talsmand til BBC.

Holder øje med dine handlinger

Phorms tjeneste fungerer ved, at den overvåger brugernes handlinger på nettet og udstyrer hver bruger med et ID-nummer.

Hvert ID-nummer er så matchet op med interesser, hvilket annoncørerne kan anvende som et redskab til at få mest muligt ud af reklamerne på de forskellige sider.

Webwise er installeret i BT's netværk. Derved er det muligt for systemet at opfange alle forespørgsler fra en internetbruger.

Det gør det muligt for Phorms system at analysere trafikken og kategorisere brugeren i en af flere kundekategorier.

Phorm selv hævder, at ID-nummeret ikke kan henføres til den konkrete person, men det har altså ikke stoppet privacy-debatten.

Her kan du læse mere om, hvordan Phorms Webwise fungerer i praksis.

Brud på loven?

Tidligere i år bad EU-Kommissionen ifølge Computerworld News Service den britiske regering om detaljer omkring Phorms annonce-værktøj efter bekymring om, at tjenesten måske medfører et brud på EU-lovgivningen på området.

Ifølge BBC var Phorm-aktierne i går mandag på et tidspunkt nede med over 30 procentpoint som følge af beslutningen hos BT.

BT vil nu holde øje med den videre udvikling i sagen omkring Webwise, men altså uden at implementere systemet i denne omgang.

Andre engelske internetudbydere, heriblandt Carphone Warehouse og Virgin Media, fører i øjeblikket også en dialog med Phorm, dog uden at have annonceret deciderede planer om at udrulle Webwise.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere


CISO Challenges 2025

Styrk din virksomheds sikkerhed med avanceret Cybersikkerhed. Kom med når vi denne dag stiller skarpt på, hvordan du som CISO eller sikkerhedsansvarlig, kan leve op til alle krav om sikkerhed og risikostyring, gennem dialog og erfaringsudveksling. Gennem både korte oplæg og diskussioner rundt om bordene vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan man skaber en sikker organisation med de midler, man nu engang har til rådighed.

12. juni 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Er din backup en illusion?

Én gang om måneden leverer Computerworld Events en kort Cyber Briefing. Denne gang kan du komme helt tæt på, når ScanNet stiller skarpt på din virksomheds backup- og databeskyttelsesstrategi.

16. juni 2025 | Læs mere