Artikel top billede

Allison Watson, chef for Microsofts partneraktiviteter fortalte i går at kravene til Microsofts partnere vil

Microsoft strammer krav til partnere

Microsoft strammer kravene til tekniske kompetencer og kundetilfredshed hos partnere i nyt netværk. Hvilke partnere, der skal kunne hoste Office 2010, er ikke afklaret endnu.

NEW ORLEANS - Kravene til partnernes tekniske kvalifikationer bliver generelt skærpet i Microsofts nye Partner Network. Samtidig skal kvaliteten hos partnere på de øverste niveauer i programmet anerkendes af kunderne i undersøgelser af brugernes tilfredshed.

Det er to af de væsentligste ændringer i det nye partnerprogram, som chefen for Microsofts partneraktiviteter, Allison Watson i går præsenterede på selskabets årlige partner konference, der finder sted i New Orleans frem til torsdag. Administrerende direktør Gorm Eriksen fra virksomheden Installers ser positivt på ændringerne.

Differentiering nødvendig

"De nye krav vil være med til at differentiere partnerne, så det bliver tydeligere, hvem der har de kvalifikationer, som kunderne har brug for til en bestemt opgave," fortæller Gorm Eriksen.

Han peger på, at det for eksempel gør en stor forskel for Installers, at der nu er defineret krav til kvalifikationer for partnere indenfor desktop virtualisering. På den måde blive det synliggjort, hvad den store gruppe af Microsoft-partnere på infrastrukturområdet kan levere

"Til gengæld har jeg også meget store forventninger til de nye webværktøjer, som Microsoft leverer til at understøtte partnerskabet," siger Gorm Eriksen.

Det nye partnernetværk er nemlig i ligeså høj grad Microsofts forsøg på, at gøre partneruniverset til et community, hvor relationen mellem partnerne er lige så vigtig som relationen mellem Microsoft og partnerne, fordi hele netværket på den måde udvikler alle partnernes forretning.

640.000 partnere

Men Microsoft har 640.000 partnere over hele verden. Mindst tre fjerdedele er relativt små partnere, mens det er en mindre gruppe partnere, der skaber hovedparten af de 95 procent af Microsofts omsætning, der kommer fra partneruniverset. Og på spørgsmålet om konsekvenserne af de øgede krav til tekniske kvalifikationer, er Allison Watson, Microsofts partnerboss, ikke særlig klar i mælet.

"Vi regner ikke med, at det vil reducere antallet af partnere, når vi hæver overliggeren. Vores mål er at på partnernetværket til at vokse inden for alle kompetencer og i alle lande," siger Allison Watson.

Til gengæld peger Allison Watson på, at de nye webværktøjer er en måde, at få sociale netværk til at levere forretningsværdi for partnerne. Ifølge Allison Watson har hver eneste Microsoft partner i gennemsnit mulighed for at udvide størrelsen af hver enkelt forretning med 16 procent.

Ikke et ord om hosting

Det er den værdi Microsoft ønsker at udløse med det nye partnerprogram. Til gengæld indeholdt Allison Watsons tale til partnerkonferencen ingen uddybning af, hvordan skiftet til internetbaseret databehandlig eller cloud computing i fremtiden vil påvirke partnernetværket.

På et efterfølgende pressemøde med Allison Watson og Takeshi Numoto, der er en af hovedmændene bag Office 2010, blev spørgsmålet om nye typer af partnere til hosting af webapplikationerne taget op.

"Det er endnu ikke besluttet, hvilke partnere, der vil kunne få lov til at hoste webapplikationerne," sagde Takeshi Numoto. Og understregede dermed, at en af Microsofts største udfordringer på partnersiden stadig er sparket til hjørne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere