Google reklamerer i kampen mod Microsoft

Krig på browsere, søgemaskiner og kontorpakker. Det er hverdagen for Google og Microsoft, som hver især prøver at reklamere sig til en stærkere markedsposition.

Artikel top billede

For et firma som Google, der på mindre end 10 år blev verdens største søgemaskineselskab uden nævneværdig markedsføring andet end mund-til-mund-metoden, har de seneste måneder budt på noget af en omvæltning i online-slagene mod Microsoft.

Senest i går kastede Google en reklamekampagne i hovedet på amerikanerne for at lokke dem til at benytte søgemastodontens Google Apps-pakke frem for Microsofts Office-flagskib. Apps-kampagnen i form af store billboard-reklameskilte kører langs motorvejene i San Francisco, Chicago, New York og Boston samt på blandt andre teknologi-sitet TechCrunch.

Dermed følger Google op på sin kampagne i maj, hvor selskabet reklamerede for sin Chrome-browser, der skal konkurrere mod blandt andre Microsofts Internet Explorer.

I Google Apps-kampagnen vil de store billboards hver dag fortælle en ny historie om en it-chef, der har lært fordelene ved Google Apps og derefter promoverer kontorpakken på sit arbejde.

Det skriver Financial Times.

Gratis online-version af Office

Selv om Google Apps er billigere end Microsofts Office-pakke, har der ikke været den rasende efterspørgsel efter Googles kontorpakke. Under en million kunder har købt en premium-version, mens Google hævder, at omkring 15 millioner mennesker benytter sig af den gratis version.

Til sammenligning bruger omkring en halv milliard mennesker Office-pakken på deres computer ifølge Microsoft. Hvor stor en andel af disse personer, der har en piratversion, vides ikke.

Googles anstrengelser på at få slået hul til kontormarkedet bliver yderligere kompliceret af, at Microsoft planlægger en gratis online-version af Office-pakken næste år.

Og Microsoft ligger da heller ikke på den lade reklame-side, da selskabet siden juni har kørt kampagner for sin egen søgemaskine Bing, som firmaet hævder, har mere relevante søgeresultater end Google.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job