Google reklamerer i kampen mod Microsoft

Krig på browsere, søgemaskiner og kontorpakker. Det er hverdagen for Google og Microsoft, som hver især prøver at reklamere sig til en stærkere markedsposition.

Artikel top billede

For et firma som Google, der på mindre end 10 år blev verdens største søgemaskineselskab uden nævneværdig markedsføring andet end mund-til-mund-metoden, har de seneste måneder budt på noget af en omvæltning i online-slagene mod Microsoft.

Senest i går kastede Google en reklamekampagne i hovedet på amerikanerne for at lokke dem til at benytte søgemastodontens Google Apps-pakke frem for Microsofts Office-flagskib. Apps-kampagnen i form af store billboard-reklameskilte kører langs motorvejene i San Francisco, Chicago, New York og Boston samt på blandt andre teknologi-sitet TechCrunch.

Dermed følger Google op på sin kampagne i maj, hvor selskabet reklamerede for sin Chrome-browser, der skal konkurrere mod blandt andre Microsofts Internet Explorer.

I Google Apps-kampagnen vil de store billboards hver dag fortælle en ny historie om en it-chef, der har lært fordelene ved Google Apps og derefter promoverer kontorpakken på sit arbejde.

Det skriver Financial Times.

Gratis online-version af Office

Selv om Google Apps er billigere end Microsofts Office-pakke, har der ikke været den rasende efterspørgsel efter Googles kontorpakke. Under en million kunder har købt en premium-version, mens Google hævder, at omkring 15 millioner mennesker benytter sig af den gratis version.

Til sammenligning bruger omkring en halv milliard mennesker Office-pakken på deres computer ifølge Microsoft. Hvor stor en andel af disse personer, der har en piratversion, vides ikke.

Googles anstrengelser på at få slået hul til kontormarkedet bliver yderligere kompliceret af, at Microsoft planlægger en gratis online-version af Office-pakken næste år.

Og Microsoft ligger da heller ikke på den lade reklame-side, da selskabet siden juni har kørt kampagner for sin egen søgemaskine Bing, som firmaet hævder, har mere relevante søgeresultater end Google.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Internal Account Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S