Mobil-paradis: En danskers japanske oplevelser

Japanerne har betalt med mobilen i årevis, og deres betalings-infrastruktur er yderst veludviklet. Læs hvordan en dansker i Tokyo har oplevet brugen af mobilbetalinger i Solens Rige.

Artikel top billede

"Mobilen kan bruges som betalingsmiddel overalt," fortæller Lars Damgaard Nielsen, som i forbindelse med sit speciale på IT-Universitetet har været i Japan for at studere, hvordan befolkningen anvender de mobile betalinger.

I Europa er betalinger via mobilen ikke eksisterende, mens japanerne har haft muligheden i årevis.

Lars Damgaard Nielsen har i forbindelse med sit speciale på IT-Universitetet om Near Field Communication (NFC) været i Tokyo i Japan for ved selvsyn at studere, hvordan japanerne anvender de mobile betalinger.

Lars Damgaard Nielsen, hvor udbredt er mobilbetaling i Japan?

"Alle enheder - fra cola- og slikautomater over 7 Eleven-kiosker til offentlig transport - har en indbygget mulighed for, at man kan betale sit køb med mobilen. Mobilbetaling er en helt integreret del af de betalingsløsninger, der benyttes i landet.

Japanerne har været rigtig gode til at samle det hele i en enhed, hvilket betyder, at brugerne ikke skal have 10 betalings- og rabatkort eller tilbudskuponer med i tasken, men bare kan svinge mobiltelefonen."

Hvilken teknologi anvendes til at transportere data mellem mobilen og eksempelvis Cola-maskinen?

"Man anvender primært en teknologi, der hedder FeliCa, der er en RFID-baseret teknologi. Den er i nært slægtskab med den NFC-model, man har planer om at anvende i Europa. Grundteknologien er den samme, men der er bygget et ekstra lag ind.

En god detalje er, at chippen ikke nødvendigvis behøver at være indbygget i telefonen. Mange har også bare et betalingskort med en FeliCa-chip. Derved kan man gøre sin pung eller taske digital.

Sony har også bygget en FeliCa-læser ind i nogle af sine bærbare computere. Derved kan man betale i e-butikken ved blot at lægge telefonen på sin computer.

Japanerne bruger den virtuelle pung, som man kan fylde penge i efter behov, til at trække betalingerne fra. Efter min mening svækker det mobilbetalingen, at man sætter dette ekstra led ind i transaktionen, og det afholder mange japanere fra at benytte løsningen."

Bruges mobilen til markedsføring af firmaer, der vil sælge produkterne?

"Ja, i høj grad. Man bruger et rabatkuponsystem. McDonalds sender eksempelvis et kupontilbud på to kopper kaffe til én kops pris via en SMS. Betaler man så kaffen med sin mobil og den digitale kupon, trækkes tilbudsprisen helt automatisk fra den virtuelle pung."

Kan den japanske model overføres til Danmark?

"Teknisk set ja, men næppe i praksis. Der er stor kulturel forskel, og markedsmekanismerne er helt anderledes i Japan, der er domineret af få og meget store selskaber, som eksempelvis har sat sig sammen og besluttet, at nu skal japanerne have mulighed for at betale med mobilen. Og så er de bare gået i gang. Der er ikke en vedtaget standard på området, det er det frie marked, der bestemmer.

Den model kan man næppe forestille sig i Danmark eller Europa, hvor man har tradition for at bruge meget lang tid på at finde en standard, som alle anvender."

Læs også Lars Damgaard Nielsens blog om nettendenser på cw.dk.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S