Artikel top billede

Gravemaskiner har nu lagt fiber forbi 640.000 danske husstande. Foto: MidtVest Bredbånd.

Fiber pløjer sig frem: 70 procent flere kunder på et år

Det seneste år har 70 procent flere danskere købt adgang til fibernettet, og dermed er der nu over 150.000 fiberkunder herhjemme. Tallet er dog stadig lavt sammenlignet med ADSL.

Fiber-fokus: Fiberselskaberne udruller fiberbredbånd for milliarder af kroner til danske husstande, men kunderne følger ikke med i samme takt. Der er dog ved at ske noget nu, melder Dansk Energi, der repræsenterer fiberbranchen.

Således viser Dansk Energis seneste tal fra august, at 150.000 danske hjem har købt et fiberabonnement. Det er 70 procent flere end samme måned året før. Derudover venter 30.000 på, at elselskaberne slutter dem til.

"Vores medlemmer har arbejdet hårdt for at få nogle kunder på nettet. Samtidig har flere danskere fået øjnene op for de her fiberforbindelser. Mange af områderne, der har fået tilbuddet om fiber, har før været underforsynet med lave bredbåndshastigheder eller slet ingen forbindelse," siger konsulent Thomas Woldiderich fra Dansk Energi.

Det hører dog med til den høje vækst, at antallet af fiberkunder kommer fra et lavt niveau sammenlignet med eksempelvis ADSL, der ifølge IT- og Telestyrelsen er den mest udbredte bredbåndsteknologi i Danmark med 1,2 millioner kunder.

Fiber udrullet til over en halv million

De nye tal fra Dansk Energi viser samtidig, at fiberselskaberne har gravet kilometervis af fiber ned det sidste år. Det betyder, at 640.000 hjem i dag har et fiberkabel løbende lige forbi husstanden, hvilket er 30 procent flere end for et år siden.

Meldingen kommer kort tid efter, at TDC annoncerede, at selskabet allerede har lagt inaktive fiberforbindelser ud til 200.000 danske husstande. Disse tal indgår ikke hos Dansk Energi.

Fibereventyret med 640.000 husstande er finansieret af de danske energiselskaber, som har lovet ejerne - ofte aftagerne - at de vil få fiberbredbånd. Thomas Woldiderich fremhæver netop dét løfte som en af årsagerne til, at udrulningen af fiber er fortsat det seneste år.

"Energiselskaberne er andelsejede, og rigtig mange af dem har på repræsentantskaber sagt, at de vil give alle i forsyningsområdet et tilbud om fibernet. Derfor skal maskinerne ud og grave de helt store huller i Danmark, og visionen med at skabe en helt ny infrastruktur her i landet er godt i gang," siger han.

Ifølge Dansk Energi er der 2,5 millioner husstande i Danmark, og fiberselskabernes vision er at udrulle bredbånd til 2 millioner af dem. Der er dermed stadig lang vej til slutmålet, men Thomas Woldiderich påpeger, at branchen er nået langt på kort tid.

"Man skal huske på, at gravearbejdet kun har stået på i små fire år. På den tid er fiberen kommet næsten helt ud til 640.000 husstande. Det svarer til, at der er passeret 438 husstande om dagen med fremtidssikrede højhastighedsforbindelser," forklarer han.

Fiberbranchen står over for skifte af strategi

Det vurderes, at energiselskabernes fibereventyr indtil videre har kostet omkring 7,5 milliarder kroner. Og selvom 640.000 husstande nu har adgang til fibernet, så er det stadigvæk kun 180.000, der har sagt ja til tilbuddet.

Her har TDC's topchef, Henrik Poulsen, blandt andet sagt, at fiberselskaberne har overvurderet deres kundegrundlag, og at de er kommet i problemer, fordi finanskrisen har lagt et tungt pres på energibranchens forretningsmodeller for bredbåndsmarkedet.

Finanskrisen betyder også noget for fiberselskabernes strategi det kommende stykke tid, vurderer Thomas Woldiderich.

"De store maskiner står lidt mere stille nu, hvor vi har den her nedgang i hele økonomien. De kommer ud igen, men nu er fokus på at lave efter-tilslutninger til de hjem, hvor fiberen allerede løber ude i hækken," siger han.

Kamp mod ADSL

En af udfordringerne for fiberbranchen bliver at lokke folk væk fra teknologier som ADSL- og kabel-bredbånd, der har lavere tophastigheder.

"Det skal være et godt tilbud, der får dem til at springe på, og så skal forbrugerne selvfølgelig også have et ønske om høje hastigheder - både op og ned - og her ser vi fordelen ved fiberteknologien," siger Thomas Woldiderich.

Hastigheden er dog ikke det eneste parameter, som bredbåndsselskaberne konkurrerer på. Det måske mest slagkraftige parameter er prisen, og de seneste år er prisen på ADSL-abonnementer styrtdykket.

"Rigtig mange af vores medlemmer går ind og regner på, om de kan give et bedre tilbud. Nogle steder kan de, og andre steder kan de ikke. Men det er jo meget forskelligt, hvilke behov forbrugerne har," siger Thomas Woldiderich.

Investerer på lang sigt

Fiberselskabet MidtVest Bredbånd løb i januar ind i en betalingsstandsning, mens andre fiberselskaber fremviser røde tal på bundlinjen. Alligevel er konsulenten fra Dansk Energi optimistisk på vegne af branchen.

"Selskaberne er bevidste om, at det er en langsigtet investering, og ingen af dem har en forventning om, at det skulle give et positivt afkast efter tre til fire år. Det koster kassen at lægge sådan en infrastruktur ned, men det giver en gevinst på den lange bane - ikke mindst for samfundet," fortæller Thomas Woldiderich.

Den seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen viser, at ADSL går meget svagt tilbage. Statistikken, der dækker over andet halvår 2008, dokumenterer samtidig, at mobilt bredbånd går markant frem med en stigning på cirka 50 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere