Softwarelicenserne vækker bekymring

Tema: Styring af software-licenser giver alvorligt hovedbrud - faktisk så meget, at det kan forstyrre det daglige arbejde.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Computerworld News Service: To ud af tre virksomheder i Storbritannien regner med, at bekymringer om softwarelicenserne vanskeliggør deres evne til at udrulle nye teknologier som virtualisering og software-as-a-service.

42 procent af de virksomheder, der allerede har implementeret en SaaS-løsning, har haft problemer med softwarelicenserne.

Det melder softwarestyrings-virksomheden SafeNet, som i sin undersøgelse af britiske virksomheder påviser udbredt ængstelse over licensstyring.

"Der er stor forvirring blandt Storbritanniens store virksomheder. Softwarekunderne er bekymrede for, om de har for mange licenser eller for få licenser. En hel del har simpelthen ikke nogen idé om det," siger Chris Holland, der er vice president for softwarerettigheder hos SafeNet.

Som det måske kunne forventes i en tid, hvor alle virksomheder forsøger at holde omkostningerne nede, er overlicensering den størst bekymring - over dobbelt så mange af respondenterne er mere bekymrede for at betale for meget end for at være underlicenserede, forklarer Chris Holland.

Hvor meget skal du betale hver måned?

Han fortæller, at den softwarelicens-model, der på nuværende tidspunkt bruges, gør det vanskeligt for kunderne i implementerings-fasen

"Hvis jeg var en erhvervskunde, der stod over for et stort softwarekøb, så ville jeg prioritere forudsigelighed, så jeg ville vide, hvor meget jeg sandsynligvis ville komme til at betale hver måned," siger han.

Fremkomsten af virtualisering kan dog vise sig at give en mulighed for at ruske lidt op i tingene, siger Holland.

De fleste virksomheder er tilsyneladende enige i dette synspunkt.

93 procent af de adspurgte virksomheder er ved at undersøge brugen af virtualisering, og de fleste heraf mener, at virtualisering vil forbedre tingenes tilstand - mens lige over 10 procent mener, at det blot vil gøre tingene værre.

"Det giver en mulighed for at benytte en ny praksis," siger Holland.

"Men det er nødvendigt, at softwarevirksomhederne ændrer sig. Der er på nuværende tidspunkt tre tilgange: Der er de virksomheder, der siger, at man ikke under nogen omstændigheder må køre deres software i et virtuelt miljø. Så er der de, der tillader det mod ekstra betaling. Og endelig er der de, der bare stikker en finger i hvert øre og råber 'la-la-la'."

Folk vælger at virtualisere for at spare på omkostningerne til strømforbruget, og det er her nødt til at give reelle besparelser, som ikke bliver udlignet af dyrere licenser, siger Holland.

Han forestiller sig, at software engang kan købes, som vi i dag køber en mobiltelefon. Her kan vi vælge mellem en fast månedlig pris og en forbrugstakst eller en kombination, hvor man over en vis grænse betaler efter forbrug. "Det er denne kombination mellem fleksibilitet og forudsigelighed, jeg taler om," forklarer han.

Og her er det fleksibiliteten, der er vigtig, tilføjer Holland. 77 procent af respondenterne i undersøgelsen svarer, at de prioriterer fleksibilitet højt, mens det samme antal svarer, at mindst halvdelen af deres softwarekøb besluttes ud fra licensvilkårene.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S