Mobile bredbåndsabonnementer fordoblet på et år

På et år er antallet af mobile bredbåndsabonnementer fordoblet. Mobilselskabet 3 sidder tungt på tronen trods fald i markedsandele.

Artikel top billede

Topchefen hos 3, Morten Christiansen, er stadig kongen på det danske marked for mobilt bredbånd.

Det brager af sted. Mobilt bredbånd. Inden for blot et år har 210.000 danskere købt mobilt bredbånd, og dermed er markedet fordoblet.

Dermed er der i dag 419.000 danskere, der har et mobilt bredbåndsabonnement hos et af landets teleselskaber. Det viser IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik årets første halvår.

Mobilselskabet 3 har i lang tid siddet tungt på markedet trods fald det seneste år. De nye tal viser, at selskabet fortsat taber markedsandele i det voksende marked. Nu sidder selskabet på 43,1 procent mod 45,5 et halvt år tidligere.

"Vi er stadig begejstrede for vores markedsandel. Vores mål er, at vi på sigt skal have en fair share af det her marked. Det vil sige over 25 procent, nu når vi er fire operatører. Vi er glade for, at det går langsomt ned ad bakke for vores markedsandel," siger pressechef Stine Green Paulsen fra 3.

Statistikken viser samtidig, at klart den største del af datatrafikken sker i 3's netværk. Trafikdelen er klart større end selskabets markedsandel. Kunderne hos 3 står for cirka 74 procent af den samlede danske trafik via mobile bredbåndsabonnementer.

Konsekvensen af det høje dataforbrug er, at selskabets kunder presser kapaciteten i netværket mere, og dermed skal 3 kunne håndtere mere kapacitet end konkurrenterne. Netværket bliver dermed dyrere at udbygge. Pressechefen hos 3 ser det dog ikke som et problem, at 3-kunderne lægger så meget tryk på mobilnettet.

"Jeg ville være mere bekymret, hvis vores kunder ikke brugte det, for så ville det være lidt mere tegn på, at de havde købt et produkt af os, som de ikke brugte. Det ville være et problem," siger pressechefen.

I stedet påpeger hun, at 3 er et rent mobilselskab. Teleselskaber som Telenor, TDC og Telia har alle faste bredbåndsforbindelser i deres produktsortiment.

"Vi har forpligtet os til denne her teknologi. Det er os, der sælger 3G og mobilt bredbånd, og vi vil jo gerne have, at folk bruger det og faktisk har det som deres eneste bredbåndsforbindelse, og det betyder klart, at der kommer trafik på," siger pressechef Stine Green Paulsen.

Telenor vinder frem

Statistikken fra IT- og Telestyrelsen viser, at det er Telenor, der har vundet mest på markedet for mobilt bredbånd. I andet halvår sidste år sad teleselskabet på 10,3 procent af markedet. Nu er selskabet vokset til 13,4 procent.

"Vi er tilfredse og vi kan se, at den trend, der er i den her halvårsstatistik. også vil fortsætte ind i andet halvår, og helt overordnet kan vi se, at danskerne tager den mobile livsstil til sig. De vil gerne have bredbånd med på farten. De bruger det til e-mail og moderat surfen, viser vores undersøgelser," siger pressechef Peter Glüsing fra Telenor.

De to andre teleoperatører på det danske marked, TDC og Telia, har ikke formået at vinde frem, fremgår det. TDC øger inklusive Fullrate og Telmore sin markedsandel fra 27,3 til 27,4 procent - altså en fremgang på 0,1 procent.

Telia går umiddelbart frem i statistikken, men det er kun takket være Call Me-tallene, som nu er inkluderet hos Telia. Det svensk-ejede teleselskab sidder nu på 14,2 procent af markedet, mens virksomheden et halvt år forinden udgjorde 15,6 procent med Call Me-kunderne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S