Artikel top billede

Foto: 3.

Mobilt bredbånd giver GSM og NMT historisk baghjul

På mindre end tre år runder mobilt bredbånd en halv million danske abonnementer.

419.000.

Så mange danskere havde mobilt bredbånd i juni. Fortsætter udviklingen, har over en halv million danskere mobilt bredbånd inden årets udgang.

Dermed er mobilt bredbånd det hurtigst sælgende mobilprodukt, der har indtaget det danske marked. Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult peger på, at en konkurrencedygtig pris er blandt årsagerne til det hurtige salg.

"Der er to årsager til fremgangen. For det første er prisen for at bruge det nede på et niveau, hvor en to megabit mobil bredbåndsforbindelse koster det samme som en fast bredbåndsforbindelse, plus der er et ønske hos forbrugerne om mobilitet," siger John Strand.

Den første generation af mobilnetværket herhjemme, NMT, rundede aldrig en halv million brugere. Nettet blev åbnet i Danmark i 1982, og historiske tal fra Strand Consult viser, at der i 1984 var 30.600 abonnenter tilkoblet nettet. Teknologien toppede i 1995 med 306.001 kunder.

Heller ikke den anden generation af mobiltelefoni herhjemme, GSM, kan følge med den salgshastighed, som mobilt bredbånd præsterer herhjemme. De første danske GSM-kunder gik på nettet i 1992, og det år koblede 4.610 danskere sig på nettet. I 1995 passerede teknologien en halv million kunder.

3 først med mobilt bredbånd

22. januar 2007 udsendte mobilselskabet 3 en pressemeddelelse med overskriften "Nu får danskerne ægte mobilt bredbånd hos 3". Selskabet havde udrullet et såkaldt Turbo 3G-mobilnet, der teoretisk kunne nå hastigheder på tre megabit per sekund.

Dermed skød 3 den mobile bredbåndskrig i gang herhjemme til en pris, der dengang lød på 499 kroner om måneden for den teoretiske hastighed på tre megabit i sekundet med ubegrænset forbrug.

"Mobilt bredbånd er et vendepunkt for 3G-telefoni. Den høje hastighed giver for alvor vores kunder adgang til internettet, e-mails, kontaktinformationer, forretningsapplikationer og meget mere - i hastigheder, vi kender fra hjemmet og kontoret," udtalte 3's daværende direktør for salg og marketing, Peter Krogsgaard, i 3's pressemeddelelse.

I første omgang dækkede 3's net kun Sjælland, men to måneder senere var resten af landet også dækket.

Det er således under tre år siden, at den mobile bredbåndskrig blev skudt i gang i Danmark, men alligevel vil teknologien - hvis udviklingen fortsætter - kapre mere end en halv million danske kunder inden årets udgang. Mobilt bredbånd manifesterer sig dermed som det hurtigst sælgende mobilprodukt herhjemme.

Og væksten fortsætter, vurderer John Strand, som henviser til den danske befolkningssammensætning.

"Vi skal huske på, at næsten halvdelen af alle danske husstande er befolket af singler, og mange af de her singler sætter sig ned og spørger; har jeg lyst til en fast bredbåndsforbindelse, når jeg er hjemme, eller en bredbåndsforbindelse jeg kan bruge lige gyldigt, hvor jeg er," siger han.

Ifølge ham kan en stor part af dem mere end rigeligt få deres behov dækket med de hastigheder, som mobilt bredbånd leverer.

Fra juni sidste år til juni i år blev antallet af mobile bredbåndskunder fordoblet fra 209.000 til 419.000.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere