Nethandel: Vi vil have mere og handle mere

Nethandlende vil næste år smide endnu flere varer i de digitale indkøbsvogne, viser ny rapport.

Artikel top billede

Nethandlen i Norden vil stige næste år på trods af krisen.

Det forudser en analyse lavet af af analyseinstituttet M3 Research og DIBS, der er leverandør af e-handelsløsninger.

Undersøgelsen bygger blandt andet på interviews med 4.000 internetbrugere i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Og her fremgår det, at 80 procent af de handlende på nettet vil "nethandle lige så meget eller mere" det næste år.

Også hos netbutikkerne selv ser man frem mod mere vækst i fremtiden.

93 procent af de nordiske e-butikker forventer således, at e-handlen opretholder sit nuværende niveau eller øges de kommende 12 måneder.

Kvinder e-shopper - også

Desuden viser undersøgelsen en tendens, som andre måske kendte til i forvejen: Kvinder shopper.

Men det gælder nu også e-shoppe.

De tidligere års undersøgelser viste nemlig, at mændene faktisk førte på den konto.

Men det er fortid nu. For årets undersøgelse viser, at mænd og kvinder e-shopper lige meget.

Mændene køber mest elektronik til hjemmet, mens kvinderne kaster sig over skønhedsprodukter, tøj og indretningsartikler, viser undersøgelsen.

Dog står mænd og kvinder lige i de fleste varerkategorier.

Rejser hitter

Ialt handles der for 17,2 milliarder Euro på nettet i Norden, ifølge DIBS.

Og de varer, der sælges flest af målt på omsætning, er rejser.

37 procent af e-handlen i Norden udgøres således af flybilletter, hoteller og lignende varegrupper, der sælges sammen med rejser.

Hver femte krone bruges på elektronik til hjemmet, mens 10 procent går til tøj.

I forhold til forventningerne til det øgede salg næste år, peger forbrugerne på, at de vil kaste sig over mere tøj, skøndhedsprodukter og elektronik.

Dankortet svinges i Danmark

Endelig viser rapporten, at Dankortet er det suverænt mest brugte betalingsmiddel på nettet herhjemme.

I Danmark foretrækker 84 procent at betale med kort. Og i Norge er det tilsvarende tal 59 procent.

Kigger man på Finland, er det kun 15 procent.

Her foretrækker de handlende, ligesom i Sverige, bankoverførsler og fakturabetaling.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S