Selvom der har været enkelte lyspunkter, der har kunnet markedsføres internationalt, har den engang så roste del af it-branchen været præget af et år med konkurser og projekter, der aldrig helt fik den verdensomspændende succes, som udviklerne gik og drømte om.
Men på den anden side af sundet er der umiddelbart mere gang i den.
De tørre tal taler for sig selv, når den svenske computerspilindustri i 2009 havde en omsætning på 835 millioner danske kroner, mens den danske blot havde en estimeret omsætning på 250 millioner kroner.
"Den svenske spilbranche har opnået en eller anden form for kritisk masse. Jeg tror ikke på, at Danmark kan løftes ud af dette vakuum ved hjælp af private investeringer alene. Hvis man vil have en spilindustri i Danmark, skal man fra Statens side have incitamenter på linje med dem i Canada," siger Asbjørn Malte Søndergaard, direktør for det danske spilfirma Tactile Entertainment og ekstern lektor på IT-Universitetet.
I Canada er der opstartsstøtte og skattefordele for computerspilfirmaer.
Senest er Norges største spilfirma, Funcom, flyttet til Canada.
Sverige suger Danmark tør for talent
Selv om Danmark modsat Sverige har en hel uddannelse dedikeret til spilindustrien, er det ikke fordi, at vi i Danmark får nytte af de kloge hoveder, der bliver uddannet fra IT-Universitetets medieteknologi og spil-uddannelse.
"I øjeblikket er der simpelthen ikke særlig mange spilfirmaer i Danmark, der søger efter arbejdskraft. Vi bliver nødt til at fortælle vores studerende, at de skal søge til udlandet, herunder Sverige, for at finde arbejde," fortæller Miguel Sicart, adjunkt ved IT-Universitetet.
Den svenske spilbrancheorganisation, Dataspelsbranchen, fortæller, at den svenske spilbranche også mærker krisen, men at der udover spilfirmaets Grin's konkurs (omsætningsmæssigt nummer to i Sverige, red.) ikke har været andre spektakulære konkurser i den svenske spilbranche.
"Den svenske spilbranche beskæftiger det samme antal mennesker som før krisen, og omsætningen som helhed er ikke faldet," siger Per Strömbäck, talsmand for Dataspelsbranchen.
Artiklen fortsætter på næste side...