Artikel top billede

(Foto: Frederik Danvig)

Defekt IBM-grej sender dansk hostingfirma til tælling

Det skulle have været en kæmpe opgradering af serverkapaciteten hos hosting-firmaet One.com. Men det blev en kæmpe ommer for IBM, som leverede en ordentlig bunke defekt udstyr.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig.

Det gamle ordsprog er IBM's sælgere formentlig igang med at skrive 100 gange på tavlen hjemme i hovedsædet i Lyngby.

I hvert fald virkede den blade-serverløsning, som IBM for nylig leverede til hostingfirmaet One.com, ikke.

Den tekniske forklaring på problemerne, ifølge den meddelelse, som One.com har sendt ud til sine kunder, er, at der opstod en fejl i det switch-modul i enclosuren, som de nye blade-servere sidder i.

Kraftig netværksstøj

"Der er tale om en helt ny type switch, som IBM får produceret af Blade Network Technologies. I perioder registreres en kraftig netværksstøj fra switch enclosure-modulerne."

"Støjen forstyrrer driften og spreder i korte perioder problemerne til store dele af vores netværk, hvorved hele netværket bliver utilgængeligt," skriver One.com til sine kunder, der lørdag, søndag og mandag oplevede massive driftsforstyrrelser på deres sites og e-mail.

One.com har gennem de seneste seks måneder været i gang med en stor udskiftning af hosting-firmaets driftshardware, og man valgte at forlade sin gamle teknologi-leverandør HP til fordel for IBM, forklarer One.com's presseansvarlige, Thomas Medard Frederiksen.

"IBM præsenterede os for en løsning med blade-servere, som kunne levere en både stabil og hurtig løsning. Det har været med alle de bedste intentioner, så det har været rigtig skidt at opleve, at der er et lille - men meget vigtigt - element i det store setup, som fejler," siger han.

Ingen ved hvorfor det går galt

De defekte switch-moduler inde i de enclosures, som blade-serverne sidder i, fejler, og det er ikke lykkedes hverken IBM eller One.com's teknikere at finde ud af hvorfor.

"Det kører fint i starten, men efter en periode, sker der en hardwarefejl. Ingen ved hvorfor. Det er noget rigtigt rod."

Thomas Medard Frederiksen kan ikke oplyse, hvor store udgifter, det fejlbehæftede hardware påfører One.com.

Han kan heller ikke sige, om det drejer sig om en lille eller en stor sum penge, eller om One.com bliver holdt økonomisk skadesløs af IBM for det fejlslagne blade-serverprojekt.

IBM hængt til tørre

One.com har valgt at fortælle detaljeret om de tekniske problemer, og hænger derved deres nye teknologileverandør, IBM, ud som skurken i den mislykkede implementering.

"Det er vores strategi at være åbne og ærlige overfor vores kunder. Det mener vi, man kommer længst med. En stor gruppe af vores kunder har været frustreret, og de fortjener den fuldstændige og ærlige udmelding om problemet, i så detaljeret omfang som muligt," siger Thomas Medard Frederiksen.

Hvordan vil det påvirke jeres forhold til IBM?

"Vi har stadig et godt forhold til IBM. Så kort kan jeg sige det, men naturligvis skal problemerne løses. Vi har ikke i øjeblikket den nedetid, vi oplevede i weekenden og i mandags. Alle kunders sites og mails kører som de skal, men problemerne er ikke endeligt løst."

IBM og One.com's teknikere er lige nu i gang med at udskifte den fejlbehæftede hardware. De defekte switche fra IBM's underleverandør, Blade Network Technologies, bliver skiftet ud med Cisco-switche.

"Havde vi vidst, at der var en potentiel mulighed for det her, havde vi selvfølgelig ikke valgt IBM. Men ellers har vi ikke fortrudt samarbejdet med IBM, som vi opfatter som en seriøs og kompetent virksomhed i øvrigt," siger Thomas Medard Frederiksen.

IBM på bar bund

Hos IBM har man ikke noget bud på, hvorfor switchene fra Blade Technologies Network ikke virker, som de skal.

"Vi har arbejdet med kunden hele ugen på at få løst problemet. Miljøet er nu stabiliseret, og ingen data er gået tabt. Men jeg kan ikke fortælle, hvorfor problemet opstår, for det ved vi simpelthen ikke. Det er ikke en type problem, vi er stødt på før. Første prioritet har været at få One.com op at køre igen," siger Louise Blichert-Toft, ekstern kommunikationschef i IBM.

Hun kan ikke sige, hvor mange switche, der er blevet udskiftet, ligesom IBM ikke vil kommentere på, om One.com bliver holdt skadesløs, eller hvad det koster at udskifte enhederne.

"Vi er aldrig stødt på dette problem før, og vi ved som sagt ikke, hvad årsagen er."

Hvad siger IBM til at blive navngivet af One.com som årsagen til de tekniske problemer?

"One.com har et behov for hurtigt at få informeret deres kunder om, at der er et problem, og at der er folk, der arbejder på at løse det. Det er naturligt nok," siger Louise Blichert-Toft.

De forbandede switche

Det er ikke første gang, IBM render ind i problemer med defekt hardware.

Det var netop en defekt switch, der i april 2008 sendte Danske Bank, A.P. Møller Mærsk, Carlsberg, Arla og en lang række andre store kunder i sort.

Konsekvenserne var omfattende, da en meget stor del af Danmarks største selskaber kører dele af deres forretning via IBM's datacentre.

Nedbruddet varede syv timer, og er det længste crash, IBM har haft herhjemme.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere