Artikel top billede

Direktør Peter Arke fra Telia. (Foto: Ernst Tobisch)

Telia lander kæmpe-aftale med Statoil

Mere end 2.000 skandinaviske Statoil-tankstationer får et nyt datanetværk leveret af Telia. Det er en af teleselskabets største erhvervsaftaler i Norden.

De danske, norske og svenske veje forbinder de 2.100 Statoil-tanke her i Norden. Nu forbinder Telia også tankstationerne med informationsvejen.

I Danmark betyder det, at Telia får til opgave at binde 420 Statoils tankstationer sammen via selskabets eget net i Danmark. Aftalen er ifølge Telia en af de største i Norden.

"De får én samlet nordisk MPLS-løsning på tværs af landegrænserne, hvor de kan sende deres datakommunikation frem og tilbage mellem hovedkontorer og de enkelte tankstationer," fortæller bredbåndsdirektør Peter Arke fra Telia med ansvar for erhvervsmarkedet.

Løsningen kører via TeliaSonera DataNet, som baserer sig på Telias egen lukkede backbone. Det er et netværk, der omfatter mere end 14.000 kilometer fiber i Danmark.

Fælles nordiske løsninger trækker

Peter Arke tror ikke, at aftalen var kommet i stand, hvis Telia kun kunne tilbyde et erhvervsprodukt for to af landene, eller hvis Statoil skulle forhandle aftalen i stand med Telia i hvert af de tre lande.

"Det bliver mere og mere vigtigt for store virksomheder, der er i flere forskellige lande, at vi kan binde dem sammen i én løsning," siger han og fremhæver "one-stop-shopping"-konceptet.

Konceptet indebærer, at en potentiel kunde kun skal henvende sig et sted i Telia-koncernen for at få en aftale, der går på tværs af flere lande.

"Vi er globale i forhandlings- og implementeringsfasen, men vi er lokale, ligeså snart det er i drift," siger han og uddyber:

"Der bliver kørt én fælles projektledelse, som styrer projektet ned imod de forskellige lande og organisationer. Med fælles projektledelse kan vi sørge for, at vi kan tilbyde det hele i et tempo, som vores kunder kan følge med i, og så benytter vi også af 'single point of contact' (én fælles kontakt, red.)."

Konkurrence med TDC og Telenor

Peter Arke understreger, at det er vigtigt, at projektet overgår til at være lokalt, når først forhandlings- og udrulningsforløbet er afsluttet.

"En kunde i Danmark er ikke interesseret i at tale med en svensker eller nordmand, når systemet først er i drift, og kunden skal have kundeservice eller noget betjening. I det øjeblik, at det kommer i drift, går det fra den fælles nordiske projektledelse ud til de enkelte landes organisationer," forklarer han.

Telias to største konkurrenter på erhvervsmarkedet i Danmark, TDC og Telenor, er også begge repræsenteret med erhvervsprodukter i de skandinaviske lande.

Umiddelbart vurderer Peter Arke, at det tager tre til seks måneder at rulle løsningen ud til Statoil. Teleselskabet leverer allerede lignende løsninger til Uno-X og Q8 her i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere