Hosting-selskab barrikaderer sig bag telefonsvarer

I flere måneder har den været gruelig gal med servicen hos hostingselskabet Aspect Networks. Kunderne raser, men bliver konstant mødt med telefonsvarer og auto-mails.

Artikel top billede

Efter hostingselskabet Mondo gik konkurs sidste år og forinden solgte dele af sine hosting-aktiviteter til Aspect Networks, har Aspect-kunderne mildest talt oplevet flimmer på linjerne.

Aspect-kunder har således i flere perioder ikke haft adgang til deres mails, storage og hjemmesider, og nu svarer selskabet slet på henvendelser, men lader i stedet en telefonsvarer tage trykket fra vrede kunder uden adgang til deres hostede løsninger og data.

En af disse kunder er direktør Lasse Welle fra kranførerudlejer-virksomheden Scandinavian Operator Services, som står helt stille, fordi selskabets mailsystener er nede sammen med virksomhedens Sharepoint-løsning, der er hostet hos Aspect Networks.

"I over en uge har vi ikke kunnet sende eller modtage mails, men det er endu værre med Sharepoint-løsningen, fordi vi simpelthen har alle vores firma-informationer på den," siger Lasse Welle til Computerworld.

Lukket uden varsel

Han er rasende over, at Aspect Networks ikke gør sig den ulejlighed til at svare på de mange svigtede kunders henvendelser, men i stedet skriver lader telefonsvarer-stemmen og en lille tekst udgøre undskyldningen til kunderne.

"Vi har ikke engang fået en advarsel, inden hele systemet væltede klokken 12 sidste fredag. Siden har vi prøvet at kontakte dem uden held," forklarer Lasse Welle, som også i juledagene mellem den 22. og 27. december oplevede nedbrud hos Aspect Networks.

"December er vores travleste tid, og jeg tør slet ikke tænke på, hvad nedbruddene har kostet for os og andre virksomheder, som må stå i samme situation," tordner Lasse Welle.

Fotografen knipset af nettet

Også fotograf Torben Klint har gentagende gange oplevet, at servicen hos Aspect Networks svigter.

I efteråret 2009 var hans mail i sort i en lille uges tid, og siden bragede hans hjemmesiden også ned.

"Folk forsøgte at kontakte mig, men det var lidt svært, fordi de ikke kunne se mit nummer på hjemmesiden. Jeg fik at vide, at problemet ville være løst inden for 24 timer, men der skete intet. Et par dage efter skiftede jeg så til en anden udbyder," forklarer Torben Klint om sine rædselsoplever med hostingselskabet.

"Det skal jo slet ikke tage flere dage at ordne en mailadresse eller en hjemmeside. Det virker umiddelbart som om, at Aspect slet ikke har ressourcer nok til at håndtere nedbrud og kundeproblemer," siger Torben Klint.

Telefonsvareren svarer

Som de fleste frustrerede kunder har oplevet, så er der lukket for telefonerne hos Aspect Networks.

Computerworld har derfor ikke kunnet få en kommentar fra Aspect Networks.

Selskabet spiser i stedet folk af med en telefonsvarer-besked, der blandt siger følgende:

"Du har ringet til Aspect Networks. I forbindelse med overtagelsen af en række hostingservices for en række andre virksomheder, herunder Mondo og DHT, er vi i gang med en større oprydning og migrering af domæne- samt mailservere.

Grundet Mondos konkurs har vi valgt at nedtage yderligere 1.600 domæner, som primært er tidligere DHT-kunder, som eller ville være blevet lukket. Dette ville have betydet, at mange ville være uden data eller hjælp. Det betyder også, at vi i øjeblikket kæmper for at komme i bund med support til de kunder, der har svært ved at få fat i mail og hjemmesider."

Telefonsvarer-stemmen opfordrer desuden kunderne til at tage kontakt via Aspects mailformular på selskabets hjemmeside.

Det har både direktør Lasse Welle og fotograf Torben Klint prøvet. Uden held.

"Man får jo bare et automatisk svar, men det løser jo ikke vores problemer," forklarer Lasse Welle.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse