KMD pressede kommune i udbudssag

KMD ville have en kommune til at fastholde en it-kontrakt, som selskabet havde vundet efter et udbud, men som var gennemført med procedurefejl.

Artikel top billede

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

"På trods af pres fra KMD fastholdt Frederikshavn Kommune, at udbuddet skulle gå om".

Sådan lyder en del af beskrivelsen af forløbet omkring, hvordan Frederikshavn Kommune valgte KMD til at levere et it-system til jobcenter-området, KMD Opera.

Forløbet er beskrevet af kommunens socialchef Jan Nielsen i et udkast til en intern redegørelse, som Computerworld har fået aktindsigt i.

Specielt udbudsforløb

Forhistorien er den, ifølge socialchefen, at kommunen var utilfreds med et system fra en anden it-leverandør, Medialogic.

Man ønskede derfor at skifte til KMD Opera, men på et møde mellem Medialogics direktør Kate Turch og socialchefen, pointerer Kate Turch, at hvis kommunen vil skifte it-system, så skal kommunen i udbud.

Det sker da også, da socialchef Jan Nielsen efter mødet indstiller til direktionen, at kommunen skal i udbud, som KMD vinder.

Problemet opstår, da Medialogic spørger ind til nogle tildelingskriterier.

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

Her opdager kommunen, at man har lavet en fejl i udbuddet.

Ifølge Jan Nielsen var der uoverensstemmelse mellem udbudsannonce og udbudsbekendtgørelse.

Og det er altså på dette tidspunkt, at KMD lægger et "pres" på kommunen.

Mystik om hvilket pres

Men dokumenter, der nærmere beskriver hvori presset lå, er ikke-eksisterende.

For det hele foregik mundtligt, forklarer kommunen i dag til Computerworld.

I en mail uddyber socialchefen kun med følgende ord:

"KMD havde et ønske om at fastholde den første udbudsforretning på trods af procedurefejl," skriver han.

Socialchef Jan Nielsen skriver videre om presset fra KMD:

"De (red. KMD) måtte erkende, at det ikke kunne lade sig gøre - vores juridiske rådgivning var klar, udbuddet skulle gå om. Der ligger intet skriftligt, al kommunikation foregik mundtligt/telefonisk," skriver han.

Da udbuddet går om, vinder KMD igen.

Konkurrent: Underligt forløb
Forløbet i Frederikshavn Kommune er iøvrigt krydret med, at socialchefen har fået flere fodboldbilletter og golfture af KMD.

Ligesom kommunens kommunaldirektør har fået golfture, selvom hun i offentligheden har oplyst:

"Vi i har brugt et betragteligt antal timer i vores hårdt belastede kommunale administration for overhovedet at finde frem til antydningen af de tilfælde hvor der har været tale om at nogle har modtaget noget som helst".

Gaverne har tidligere fået Medialogic til at undre sig ekstra over hele forløbet.

I forvejen har Frederikshavn Kommune været i centrum i den tidligere udbudsskandale, hvor 34 kommuner ikke er gået i udbud med indkøb af KMD Opus-systemer.

I blandt de kommuner, som Konkurrencestyrelsen mente havde ulovlige KMD Opus-kontrakter, var Frederikshavn Kommune.

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil