KMD pressede kommune i udbudssag

KMD ville have en kommune til at fastholde en it-kontrakt, som selskabet havde vundet efter et udbud, men som var gennemført med procedurefejl.

Artikel top billede

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

"På trods af pres fra KMD fastholdt Frederikshavn Kommune, at udbuddet skulle gå om".

Sådan lyder en del af beskrivelsen af forløbet omkring, hvordan Frederikshavn Kommune valgte KMD til at levere et it-system til jobcenter-området, KMD Opera.

Forløbet er beskrevet af kommunens socialchef Jan Nielsen i et udkast til en intern redegørelse, som Computerworld har fået aktindsigt i.

Specielt udbudsforløb

Forhistorien er den, ifølge socialchefen, at kommunen var utilfreds med et system fra en anden it-leverandør, Medialogic.

Man ønskede derfor at skifte til KMD Opera, men på et møde mellem Medialogics direktør Kate Turch og socialchefen, pointerer Kate Turch, at hvis kommunen vil skifte it-system, så skal kommunen i udbud.

Det sker da også, da socialchef Jan Nielsen efter mødet indstiller til direktionen, at kommunen skal i udbud, som KMD vinder.

Problemet opstår, da Medialogic spørger ind til nogle tildelingskriterier.

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

Her opdager kommunen, at man har lavet en fejl i udbuddet.

Ifølge Jan Nielsen var der uoverensstemmelse mellem udbudsannonce og udbudsbekendtgørelse.

Og det er altså på dette tidspunkt, at KMD lægger et "pres" på kommunen.

Mystik om hvilket pres

Men dokumenter, der nærmere beskriver hvori presset lå, er ikke-eksisterende.

For det hele foregik mundtligt, forklarer kommunen i dag til Computerworld.

I en mail uddyber socialchefen kun med følgende ord:

"KMD havde et ønske om at fastholde den første udbudsforretning på trods af procedurefejl," skriver han.

Socialchef Jan Nielsen skriver videre om presset fra KMD:

"De (red. KMD) måtte erkende, at det ikke kunne lade sig gøre - vores juridiske rådgivning var klar, udbuddet skulle gå om. Der ligger intet skriftligt, al kommunikation foregik mundtligt/telefonisk," skriver han.

Da udbuddet går om, vinder KMD igen.

Konkurrent: Underligt forløb
Forløbet i Frederikshavn Kommune er iøvrigt krydret med, at socialchefen har fået flere fodboldbilletter og golfture af KMD.

Ligesom kommunens kommunaldirektør har fået golfture, selvom hun i offentligheden har oplyst:

"Vi i har brugt et betragteligt antal timer i vores hårdt belastede kommunale administration for overhovedet at finde frem til antydningen af de tilfælde hvor der har været tale om at nogle har modtaget noget som helst".

Gaverne har tidligere fået Medialogic til at undre sig ekstra over hele forløbet.

I forvejen har Frederikshavn Kommune været i centrum i den tidligere udbudsskandale, hvor 34 kommuner ikke er gået i udbud med indkøb af KMD Opus-systemer.

I blandt de kommuner, som Konkurrencestyrelsen mente havde ulovlige KMD Opus-kontrakter, var Frederikshavn Kommune.

Læs KMD's kommentarer til beskyldningerne her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

Nordjylland

PensionDanmark

Senior Data Scientist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil