Microsoft kritiserer Google Docs' support

Google forsvarer supporten af sine webapplikationer, mens krigen på ord fortsætter.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsoft lod i går en kritisk bemærkning falde om konkurrenten Google, mens virksomheden fremhævede sin egen support til Office 2010.

I et blogindlæg mandag argumenterer leder af Microsofts kundeservice og support, Barbara Gordon, for, at hendes virksomheds supportløsning uden tvivl slår Googles.

"Lanceringen af Office 2010 tidligere på måneden mindede mig om, hvor stor en forskel den faktisk udgør," skriver Gordon.

"Hvornår ringede du sidst til Google for at få hjælp til at gendanne et mistet Google-dokument? Var du overhovedet i stand til at finde et nummer at ringe til? Mit gæt er: Nej. Google leverer simpelthen ikke det niveau af service."

Gordon fortsætter med at prale med Microsofts forskellige supporttilgange heriblandt bruger-til-bruger-support via webfora, support over telefon eller e-mail samt udrulningsteknologier til store virksomheder.

Google tilbyder dog en række supportløsninger til betalende Google Apps-kunder, der inkluderer support over e-mail og telefon samt webfora og online-opsætningsvejledninger. Google svarer ifølge Google App-sitet på e-mail-supportanmodninger i forhold til de fleste slags problemer inden for én arbejdsdag.

Forbrugere og virksomheder, der benytter den gratis version af eksempelvis Google Docs, kan læse online-vejledningerne eller efterlade et spørgsmål på den relevante webapplikations webforum.

Google afviser at reagere på Microsofts påstande med modpåstande, men virksomhedens talsmand bemærker, at der findes forhandlere, der leverer højere niveauer af support inklusiv slutbruger-support af Google Apps. Da prisen for Google Apps Premierudgave kun er 40 euro eller knap 300 kroner per brugerkonto per år, kan man som virksomhed købe sig til ekstern support fra en forhandler og alligevel ende med at betale mindre, end for hvad Microsoft tager for hver Office-licens.

Talsmanden fra Google giver dog igen på Gordons bemærkning om mistede Google Docs-filer. Her fremhæver han, at Google laver backup af alle dokumenter - også de, der gemmes af Google Docs - på flere forskellige datacentre. Argumentet om filer, der kan gå tabt, tilføjer han, er "morsomt," da dette kun er et problem ved klient-baseret software såsom Office, hvor dokumenter gemmes lokalt.

Der har nu i månedsvis været konfrontationer mellem de to giganter. I maj sparkede Googles enterprise product management director, Matthew Glotzbach, gang i den offentlige krig på ord ved at opfordre virksomheder til at glemme alt om at opgradere til Office 2010 og i stedet benytte Google Apps.

"Google Docs gør Office 2003 og 2007 bedre," skrev Glotzbach dengang.

Microsoft svarede igen dagen efter ved at hævde, at Google Docs integration med Office er underlegen i forhold til Microsofts egen onlineløsning, Office Web Apps, der kom på banen tidligere på måneden.

Google og Microsoft har også været oppe at toppes over rygterne om, at Google dropper Windows på sine medarbejderes pc'er på grund af sikkerhedshensyn. Denne påstand karakteriseres dog af adskillige eksperter som i bedste fald upålidelig og i værste fald direkte falsk.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job