Avatar billede Rusty_55 Juniormester
11. juni 2017 - 21:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

HP 250 CEL-N3060 - Har vi købt katten i sækken?

Min kone købte overstående bærbar i Elgiganten med Windows 10 og forventede at få en stabil basisl pc til Word og alm. Internet browsing.

Vi har kun brugt den ganske lidt i det første uger vi har haft den, men vi er forbavset over hvor langsomt den er. Den kan loade en hjemmeside, men klikker man videre til den næste kan der gå mellem 30 sekunder og 10 minutter inden den loader.

Den kører med Microsoft Edge som broswer. Vi hentede Firefox (og det tog over en time at hente installationsfilen på 46MB på en ellers hurtigt og stabilt wifi forbindelse). Men Firefox meddelte at den ikke kunne køre på dette system.

Jeg har hentede den seneste opdatering via HP Support Assistent, men det hjælper ikke. Den kører med Windows Defender som antivirus. Jeg afinstalleret prøveversionen af McAfee, men det hjalp ikke på hastigheden.

Det kan ikke passe at en ny maskine skal være så langsom. Der må være noget der ikke er indstillede korrekt..?
Vi overvejer at aflevere den tilbage til Elgiganten, men nu er der gået mere end de 14 dage hvori man har returret :-/
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2017 - 21:45 #1
Det lyder helt forkert. Jeg kan ikke finde den model i anfører. Tjek lige om det er korrekt angivet.
Er det denne?
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15AY006NO/hp-15-ay006no-15-6-barbar-computer
I så fald har den 4GB Ram og SSD disk.
Hvordan tilslutter I til internettet?
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
11. juni 2017 - 21:49 #2
Ja, det er den!
Beklager, jeg skrev bare hvad der stod på ordrebekræftelsen.

PC'en er tilsluttet et hjemme wifi netværk.
Netværket har kørt fint i efterhånden mange år med flere pc'er, bare ikke denne HP.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2017 - 21:51 #3
Jeg har fundet noget her der ligner:

http://www.able.com.pg/hp-250-g5-cel-n3060-156-4g-500g-w10.html

Noget tyder på at der er et eller andet helt galt.
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2017 - 21:52 #4
Prøv at slutte den til med netværkskabel. Derefter kører du en hastighedstest fra nettet.
Fortæl om resultatet.
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2017 - 22:08 #5
Kunne det tænkes den er ved at opdatere Windows10?
Prøv at gå i indstillinger, system og Om. Fortæl hvilken Win10, hvilken version og hvilket build.
Avatar billede Carnac Forsker
11. juni 2017 - 22:30 #6
JA I har købt katten i sækken.

Første advarselstegn: Du kan se på Elgiganten, at 10 personer har anmeldt computeren, og den har kun fået gennemsnitligt 2,4 stjerner ud af 5 mulige. Allerede dét burde få alarmklokkerne til at ringe.

Problemet med den laptop I har købt er processoren N3060. Går du til passmark.com og indtaster N3060 vil du se den får en benchmark score på 987.

Hvis I vil have en computer hvor I kan have 10 faner åbne (det kan man let få åbnet når man sidder og surfer lidt rundt på nettet en søndag aften), hvor det stadig føles behageligt, så skal I have en computer hvor benchmark scoren er på minimum 2500. Og helst over 3000.

Hvis I finder en computer med en i3 processor og 4 gb RAM, vil I 100 procent sikkert få en flydelse oplevelse.

En meget populær i3 processor i laptops er fx i3-6100u. Slår du den op på passmark.com vil du se den har en benchmark score på 3880.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-6100U+%40+2.30GHz&id=2623
Altså langt over de 3000. På sådan en laptop vil alt det I skal bruge den til køre fuldstændigt glat.

Noget andet der måske kan være med til at gøre den laptop I har købt endnu langsommere er hvis I har en dårlig eller gammel router. Eller hvis I har spejle/ microbølgeovne eller andre tekniske apparater stående i fugleflugtslinje mellem jeres router og laptoppen. Så tjek dette. Hvis jeres router er mere end 5 år gammel, kan det nok godt betale sig at købe en ny. En router til jeres behov kan købes for 2-300 kr.
Avatar billede Carnac Forsker
11. juni 2017 - 22:44 #7
ELgiganten, Power, Bilka osv har mange "fælde-laptops" hvor de lokker med enten mange ram, stor harddisk eller full HD skærm. Fordi det er de ting hr og fru Danmark kender, og tror at når bare disse ting er opfyldt, så er det nok en god computer. Så krøbler de computeren ved at proppe en megadårlig processor i, fordi netop processortyper har hr og fru Danmark som regel ikke noget kendskab til overhovedet. Fordi der findes så utalligt mange type processorer.

Derfor er det altid en god idé at gå til passmark.com og slå benchmark på processoren op. Og alt der har en benchmarkscore på under 2500 skal man holde sig langt væk fra.

Og en benchmark score på 987, som I jeres tilfælde her, hører til blandt de absolut langsommeste og dårligste processorer.
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2017 - 08:22 #8
Fortvivl nu ikke. Der må være noget galt med netværkskort eller wifi. Lad os nu få diagnosticeret dette.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2017 - 08:53 #9
Ikke for at dryppe malurt i bægeret, men jeg bekræfter delvis Carnac´s udlægning.

En Dual Core Celeron processor var super for 8-10 år siden.

Indtil for et års tid siden havde jeg for vane at anbefale folk at gå i Bilka eller Elgiganten, og købe den PC der passede til tegnebogen - man kunne ikke få noget der ikke kunne køre almindelig kontorarbejde og internet.. - indtil en bekendt købte en billig HP PC med Celeron processor og traditionel harddisk. RAM var rimelig, harddisken havde en fornuftig størrelse, så alt så umiddelbart fint ud.. Men den var sløj ad h. til.
Det mente jeg jo ikke kunne passe, så jeg fik den hjem og gennemgik den med alle de tricks jeg kender - men fik ikke hevet noget videre ud af den. Jeg monterede en SSD disk, hvilket fik den til at køre nogenlunde stabilt - men stadig langsomt.
Så lavede jeg benchmark op imod en 9 år gammel Lenovo X61. Lenovoen var suværen på alle parametre, undtagen den ny harddisk.

Sand historie - ikke noget I kan bruge til andet end at drage jeres egne erfaringer.. - I har i forvejen SSD disk i maskinen, så der er ikke rigtig noget at hente dér.

Omend Ink jo også har ret - den må ikke køre så piv-ringe, at det tager flere minutter at indlæse en hjemmeside. 30 sekunder vil jeg tro I må acceptere i flere tilfælde, men ikke minutter.

Jeg vil anbefale at I har "Windows jobliste" åben, og følger med i "Ydeevne", for at se om CPU, RAM eller Harddisk er 100% belastet. Så kan I bedre regne ud hvor problemet ligger. Hvis RAM eks. er over 85%, er det et udtryk for at der er for lidt.

Hvis diagnosticering bliver for besværlig, ville jeg nulstille Windows helt, og se om det afhjæler problemet. Hvis den som helt ny-gendannet stadig giver problemer, tror jeg ikke I skal bruge mere tid på fejlsøgning...
Avatar billede Slater Ekspert
12. juni 2017 - 09:17 #10
Uanset at den CPU ganske rigtigt er noget lort; hvis det tager over en time at hente 46 MB på en netforbindelse der ellers er hurtig, så har det ikke en fis med CPU'en at gøre, så er der noget galt.

Smid den tilbage til Elgiganten. De 14 dages returret er kun hvis man fortryder købet uden grund. Du har stadig to års reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er butikkens bevisbyrde. Tilbage med den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2017 - 10:35 #11
En overbelastet CPU, der swapper programmer og virtuel hukommelse kan sagtens smadre en netforbindelse...

Men bort set fra det er jeg enig i at I skal forsøge at returnere den.

Reklamationsretten kan dog blive svær at bruge. Butikken har jo nogle forsøg til at afhjælpe problemet, før man kan kræve handlen ophævet... - så det kan blive en træls omgang - langt bedre at udnytte butikkens goodwill, og prøve at forhandle sig til en anden maskine.
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
12. juni 2017 - 17:12 #12
Tak for de mange indlæg.

For at svare Ink:

Windows 10 Home
OS Build 14393.1198

Hastighedstest med LAN kable giver 11/2 Mbit
Ved WIFI varierer meget på baggrund af signalstyrke.

Vores router står i kælderen, men computere bruges oftest i stueetagen.
På HP'en er falder WIFI forbindelsens styrke ret hurtigt, visse steder til 1/4. Det giver naturligvis en dårlig resultat.

Kommer man tæt på routeren hastigheden ok på f.eks. DR, TV2 eller Facebook. Den har stadigproblemer med at køre videoer, som f.eks. på ridbedre.tv/la1
Avatar billede INK Ekspert
12. juni 2017 - 23:11 #13
Windows10 skal selvfølgelig opdateres til version 1703. Det sker automatisk.
Men det er slet ikke dit problem. Formoder du har en 20/2 forbindelse eller en 15/2, og så er 11/2 jo ikke helt dårlig.
Du skal se at få flyttet den router op i stueetagen, placeret højt og uden forhindringer (betonvægge, radiatorer og lignende). I mit sommerhus har jeg i praksis 10/1, og vi kan sagtens streame til både tv og en pc.
Ja , jeg er enig med de øvrige i, at din pc ikke er den hurtigste knallert på havnen, men den burde dække det behov du omtaler. (For 500-1000 kr mere kunne du selvfølgelig få en bedre processor, men det var ikke det I valgte).
De lange downloadtider lyder dog meget mystisk. Prøv lige om der kan findes bedre drivere til netværkskort og wifi.
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
13. juni 2017 - 21:15 #14
Routeren er nu flyttet op i stuen, og der er generelt sket en forbedring.

Den lange download tid kan måske skyldes at den har stået med svagt signal før?

Der er stadig problemer afspilning af video på nettet.

Jeg prøver at installere Google Chrome og hente den nyeste driver til WIFI enheden for at se om nogen af delene gøre en forskel.
Avatar billede INK Ekspert
13. juni 2017 - 21:25 #15
Godt at høre. Hvis den kører stabilt med 11/2 i download/upload burde der ikke være problemer med streaming fra DR, YouSee eller Netflix/HBO.
Bor i tæt på naboer med "konkurrerende" wifi kunne I overveje at skifte sende kanal på routeren. Installer inSSIDer på PCen og check om der er problemer.
inSSIDer downloades free fra
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Hvem er jeres internetleverandør? Har du bedt dem checke om der er støj på linien?

Hvor gammel er jeres router? Måske kan du få leverandøren til at udskifte gratis?
Avatar billede Rusty_55 Juniormester
14. juni 2017 - 21:03 #16
Så kører hun med Chrome og hastigheden er nu acceptabel, også når der afspilles video.

Tak for hjælpen ;-)