Avatar billede momoney Novice
24. januar 2021 - 07:51 Der er 11 kommentarer

Sløv PC Windows 10

Kære alle.

Jeg forsøgt at søge i forummet, men blev ikke klogere.

Min bærbar, en Asus X556U er begyndt at opfører sig lidt underligt. Frygter at det er ved at være tid til, at den skal sendes på pension.

Det jeg oplever er, at den bliver sløv plusligt. For eksemple, når jeg sidder og skriver, kommer der ingenting på skærmen. Nogle sider er meget langsomme om at loade på nettet. Ved det ikke er forbindelsen, for jeg kan snildt bruge dem på andre enheder.

Når jeg spiller eks. Civilization VI som den før har kørt uden problemer, oplever jeg også at grafikken hænger. Min GPU er maxet ud. Spiller ikke online. Igen, så har jeg kunne spille uden problemer.

Jeg tænkte at det var fordi den trængte til at blive nulstillet, hvilket jeg gjorde i går. Fik en helt frisk installation. Alle driver blev efterfølgende opdateret. Nu oplever jeg igen, at den "hænger"

Har I et godt bud?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2021 - 09:11 #1
Der er typisk 2 ting jeg kommer til at tænke på når sådan en ting sker.

1 Varme. Over tid samles en del støv i blæse huset, og man kan også høre på blæser den kører hurtigere end før.
2 Hardware fejl. Her måske specielt hvis men har en almindelig HDD i computeren. Den kan over tid få sektorer der bliver dårlige.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2021 - 10:37 #2
Jeg mener langt fra at den skal udskiftes. Jeg har selv en ASUS der er betydelig ældre end din og som stadig kører som en drøm! Men der er nogle trick som kan holde den i optimal tilstand.
Prøv disse to ting.
1. Tryk på Windowstasten + I = Indstillinger vælg system tryk på Lager. og kør disse!
https://ibb.co/5cdxfVk
2. Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
https://ibb.co/ZNG1X4G
Måske får du glæde ved at køre disse?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2021 - 10:43 #3
Vil også pointere at jeg har indsat en SSD Disk som C:/Drev der er i min ASUS 18,4" er plads til 2 Harddiske!
https://ibb.co/hdxhxFp
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2021 - 11:37 #4
Enig med poko1.
En ssd giver alle computere med almindelig HDD nyt liv.
Er din harddisk almindelig HDD kan du tjekke den med Hard Disk Sentinel https://www.hdsentinel.com/
Har din pc ssd men alligevel hænger har de fleste producenter deres eget program til at tjekke dens status.
Avatar billede momoney Novice
24. januar 2021 - 17:36 #5
Hej med jer.

Skulle lige male vinduer ;)

Jeg har en SSD

Hvad vil det hjælpe at rydde op på den, når computeren er ren installeret?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2021 - 17:53 #6
Hvilket mærke har din SSD?
Er det Samsung har de jo deres eget program til at teste SSD disken.
Det hedder Magician.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2021 - 17:54 #7
Kører din blæser for fuld skrald når den tøver?
Avatar billede Mikael Ekspert
24. januar 2021 - 19:11 #8
Du skrev:
"Jeg tænkte at det var fordi den trængte til at blive nulstillet, hvilket jeg gjorde i går. Fik en helt frisk installation. Alle driver blev efterfølgende opdateret. Nu oplever jeg igen, at den "hænger"

Ofte giver en nulstilling (win 10) en "dybt forældet" version.
Tjek om du har nyeste (Hvis du bruger Win 10)

Har selv været dér ;)
Avatar billede momoney Novice
24. januar 2021 - 20:43 #9
@220661 Der står Micron under enhedshåndtering
Synes ikke blæseren kører på fuld damp, når jeg oplever at den hakker. Dog gør den det under spil, men der er GPU også presset. Normalt har jeg alligevel kunne bruge den fint. Det kan godt være, at jeg skulle sætte en støvsuger på :)

@Mikael Der er i hvert fald ikke flere opdateringer tilgængelige. Har version 20H2
Avatar billede momoney Novice
24. januar 2021 - 20:43 #10
Har så opdaget, at jeg ikke kan svare indlæg fra mobilen. Men godt læse dem :)
Avatar billede momoney Novice
26. januar 2021 - 07:59 #11
Nu har jeg renset computeren i bund for støv i blæseren. Ingen tvivl om at den trængte til en rensning.

Desværre gjorde det ingen forskel. Så jeg er lige vidt.
Hvad pokker skal jeg nu forsøge??