Mikkel Heltborg Terp

Freelanceskribent, blogger og klummeskribent

E-Mail

mikkel.terp@gmail.com

Linkedin

Se Mikkel's LinkedIn profil

Freelanceskribent, blogger og klummeskribent.
Jeg skriver om ”Emerging Technologies” og historisk teknologi fra it-industrien. Det inkluderer bl.a. infrastruktur, Cloud Computing, IoT, sikkerhed og it-management,

Jeg skriver også om de mennesker, der præger vores branche, og de mennesker der præger vores samfund og verden.

Jeg holder meget af skæve vinkler og anderledes betragtninger. Og så kan jeg godt lide at skrive anekdoter fra mine mange år i it-branchen.

Tidligere job:

  • Category Manager hos Hewlett Packard Enterprise Danmark for IoT – Internet of Things.
40 artikler på Computerworld

Mikkel Heltborg Terp

Derfor er det tvingende nødvendigt at du køber noget ny elektronik hele tiden

Klumme: I it-branchen bruger mange begrebet at være ”innovativ”. Men hvad vil det egentlig sige, at være såkaldt innovativ? Og er vi i det hele taget de ”cutting-edge” pionerer, som vi går og forestiller os? Eller er vi derimod stok-konservative, for kommercielt tænkende og uden den store lyst til at opfinde virkelig gode og langtidsholdbare produkter?

20. november 2020 kl. 14.24 | læs »

Dræbt ved højlys dag ... af en PowerPoint

Klumme: I it-branchen har vi i mange år prøvet på at kede både vores kunder, vores forhandlere og os selv til døde. De fleste kender begrebet ”Death by PowerPoint”. Det skyldes ikke uhøflighed men uvidenhed om, hvordan vi fungerer.

26. oktober 2020 kl. 11.40 | læs »

En Instagram-post fra fortiden

Klumme: Man kan ikke forvente, at alle udvikler sig lige hurtigt, da civilisationens udvikling er ikke en ”overnight quick-fix”. Det er en kontinuerlig proces.

22. september 2020 kl. 10.20 | læs »
1

Den ubevidste inkompetence: Den, som intet ved, tvivler jo aldrig

Klumme: Jeg tror mange mennesker ville have godt af at identificere og acceptere deres begrænsninger. For vi kommer altså til at sluge nogle kameler snart.

16. september 2020 kl. 10.00 | læs »
1

Når teknologi enabler oprør og fremmer demokratiet: Er vi i en ny oplysningstid?

Klumme: Alle os, beskæftiger os med teknologi og dennes udbredelse, har et implicit ansvar for, at teknologerne bliver anvendt til godgørende formål. I mit firma kalder vi det ”A force for good”. Det handler om, at forbedringer ikke har noget slutmål – forbedringer er en kontinuerlig proces.

7. september 2020 kl. 14.58 | læs »

Man skal ikke skue hunden på hårene ... heller ikke sikkerhedseksperten

Klumme: Næste gang du møder en klassisk bodybuilder i camouflagetøj, baseball-hat og strop t-shirt, så pak dine antagelser væk. Du ved aldrig hvem du taler med. Virkelig kompetence kan komme i mange forklædninger.

10. august 2020 kl. 11.31 | læs »

Forvirret over alle de Ops’er, der tales om i it-branchen? Her er overblikket

Klumme: Ops handler i virkeligheden om at få it til at glide nemmere. Sværere er det såmænd ikke. Her får du begreberne og overblikket.

17. juli 2020 kl. 10.45 | læs »

Work/life-balance i it-branchen? Derfor er jagten på et liv i balance meningsløs

Klumme: Her i it-branchen er mange nok blevet konfronteret med Work/Life-harmony-konceptet. Men findes et sådant koncept i virkeligheden? Eller er det bare noget, som der står på en plakette på væggen i receptionen?

13. juli 2020 kl. 12.05 | læs »

Den ultimative manipulation: Vi skal snart tage stilling til nogle alvorlige emner

Klumme: Når man inden længe teknologisk kan kortlægge og få adgang til din hjerne og dermed manipulere med denne, så kan din hjerne også hackes. Og hvis din hjerne kan hackes, så kan den også manipuleres til at have nogle værdier og holdninger, som du ikke nødvendigvis er født med. De mange teknologiske fremskridt rummer en masse ”unknown unknowns," som vi kommer til at skulle tage stilling til.

18. juni 2020 kl. 09.50 | læs »

Ejendomsrettens ukrænkelighed: Når verden går mod at få leveret mere og mere som en service

Klumme: Verden går mod at få leveret mere og mere som en service. Men service provider-filosofien har været både kendt og anvendt i mange år. For mange mangler blot den mentale omstilling til et samfund, hvor næsten alt er leveret som en service.

29. maj 2020 kl. 10.00 | læs »