Annonceindlæg fra Inspari

Få indsigt – Og find ud af hvorfor I gør det

Kender du situationen, hvor du sidder i møde og kommunikerer med andre afdelinger? I sidder, hver i sær med jeres tal - hvordan når I til enighed?

I 2009 udgav Simon Sinek bogen: ”Start with why”. Denne bog skulle problematisere, at rigtig mange ansatte i virksomheder kunne forklare, hvad de gør. Nogle kunne endda forklare, hvordan de gør, hvad de gør, men meget få kunne sige hvorfor de gør, hvad de gør. Et dilemma som mange virksomheder negligerer, fordi de ansatte ind i mellem ikke er klar over, hvorfor de andre gør hvad de gør. Ofte skyldes det, at der i virksomheder ikke er en fælles forståelse for det samlede mål, men også, at afdelingerne har hver sin forståelse af den samlede situation, fordi de ikke har den passende mængde indsigt i de andre afdelinger.

Du kender sikkert selv situationen, hvor du sidder i møde eller på anden vis skal kommunikere med andre afdelinger i din virksomhed. I sidder, hver i sær med jeres tal fra jeres afdelinger og har måske lavet et estimat for, hvad de andre afdelinger gør for at kunne regne ud, hvad I selv skal gøre. Her starter diskussionen om, hvem der har de mest korrekte og opdaterede tal. Netop fordi hver afdeling har hver sin forståelse for, hvad de selv og hvad de andre afdelinger gør.

Information og tvivl om, hvilken information der er den rigtige har eksisteret i stort set alle brancher uanset, hvilket erhverv du har været eller er i. Forskellen er bare, at i takt med den digitale udvikling er det nu blevet nemmere at samle informationen, behandle, visualisere og vurdere ud fra data. Samtidig er det blevet nemmere at samle alle data i et system og viderekommunikere denne data til ansatte i virksomheden. Dette mindsker tvivlen om, hvem der har ret og hvem der er forkert. Ser vi på forskellene med informationen fra bare 20 år siden med den i dag, kan vi også se en udvikling. Mange har dog endnu ikke fået opdateret Datawarehousing til det nyeste, da det kan være en uoverskuelig proces uden en hjælpende hånd til at sætte sig ind i den pågældende virksomheds situation.

Denne nyeste form for Business Intelligence-teknologi, der hedder Datawarehouse, som smart og simpelt kan komme denne tvivl til livs og få alle led i virksomheden til at forstå, hvorfor de gør hvad de gør. Ved Datawarehousing sammenholdes alle analyser fra alle afdelinger og baseres altså udelukkende på data fra den samlede platform. Dermed vil virksomheden få en fælles forståelse for, hvad der er sandhed – Og i sidste ende bidrage til at forstå, hvorfor sandheden er som den er.

3 gode grunde til at etablere en fælles platform

Ikke nok med, at Datawarehousing kan hjælpe hele virksomheden med at få fælles indsigt i virksomhedens overordnede mål og strategi er der også andre gode grunde til at få etableret en Business Intelligence platform. Vi har samlet 3 af de mest essentielle grunde i forbindelse med Simon Sinek filosofien:

  1.     Troværdige tal og automatiserede forretningsregler

Første grund har vi været lidt inde på. Det er en rigtig god idé at have et fælles system, så der ikke skal bruges tid på, hvem der har regnet rigtigt i en mødesituation. Samtidig er der mere tid til at analysere og vurdere, og det kan være en enorm lettelse i sig selv ikke at skulle tænke på denne del af processen, da det bliver mere automatiseret.

  1.     Skab overblik mellem alle data, afdelinger og andre kilder

Den anden grund til at etablere en fælles platform er også, at der hurtigt og effektivt kan ses en årsag mellem hændelser. Det betyder, at ved at have alle kilder samlet er der ingen tvivl om, hvorfra en bestemt påvirkning ligger, og hvor noget skal laves om.

  1.     Skab synergi mellem de ansatte og få dem til at forstå hvorfor

Ved at have alting samlet og skabe et bedre overblik, kan der gives en lynhurtig rapportering. Det medfører, at de ansatte bedre selv kan informere dem selv og andre om den samme sandhed, og i sidste ende blive klogere på, hvorfor en strategi er som den er. Det er svært at måle på, hvor stor en effekt en sådan ændring præcis vil have, men du kan prøve selv at forestille dig, at alle er enige om de samme tal og adgang til visuel data, så man kan holde øje på tværs af afdelinger. Dét at have indsigt og føle sig vidende er noget af det vi som mennesker rigtig godt kan lide, fordi vi netop har et belæg for at gøre, hvad vi gør, hvordan vi gør det samt hvorfor vi gør det.

Læse mere på vores hjemmesider inspari.no, inspari.dk og inspari.com

Danmarks førende Business Intelligence konsulenthus

Inspari er et af de mest fokuserede konsulent -og softwarehuse i markedet for business intelligence. Baseret på mange års erfaring og med over 100 konsulenter tilbyder vi specialiseret viden om big data, BI, data warehouse, SQL, power bi, tableau, qlik med mere.

Læs mere om Inspari
Kontaktinfo:

Inspari A/S

Skæringvej 88

8520 Lystrup

https://inspari.dk

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her
Interview: Når Udbetaling Danmark blåstempler lanceringen af det nye boligssystem skyldes det, at der spares mere end 20 millioner kroner hver måned i forhold til det gamle system. Selskabet erkender dog, at it-systemet har en række udfordringer. Læs her, hvordan de skal løses.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.