Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Forandring. Ét af de ord, der synes at have gjort et særligt indtog i vores samtid, og som skaber både udfordringer og muligheder for virksomhedsledere.

Man fristes til at åbne med sætningen ”alting går hurtigere end nogensinde før”, men det er der, utroligt nok, ikke noget nyt i. Mængden af usikkerhed og forandring på markedet kunne dog alligevel fremme fornemmelsen af, at sætningen er mere relevant end nogensinde. For lige nu fremskyndes en række forandringer:

Teknologisk forandring: AI, der ændrer arbejdsgange, definerer nye use-cases, skalerer værdirealisering på helt nyt plan og skaber nye rammer for vores liv – privat såvel som på arbejde.

Geopolitisk forandring: Nye alliancer under opsejling, gamle i muligt forfald og nødvendige overvejelser om virksomheders teknologiske grundlag og kontinuitet.

Menneskelig forandring: Brugen af AI i hverdagen, frigørelse af ressourcer, diskussioner om agentisk AI’s indflydelse på processer og arbejdsgange og ændret talentfokus i takt med, at vi adopterer AI-teknologi. Med dette udpluk af forandringseksempler står to ting helt klart:

  1. IT og teknologi spiller en tiltagende vigtig rolle for virksomheder, både på drift, vækst og udvikling.

  2. IT og teknologi er ikke længere en ”intern ting” og et spørgsmål om at holde virksomheden kørende. Det er i høj grad noget, der skal skabe omsætning og kommer til at fungere som central brik i innovation og forretningsudvikling. Derfor spiller CIO’erne mere end nogensinde en afgørende rolle.

Maria Damborg Hald, teknologileder i Deloitte, siger:

Alt, der i ”gamle dage” hed forretningsudvikling, hedder i virkeligheden digital transformation i dag. Når teknologi efterhånden bliver kernen af at drive virksomhed, understreger det vigtigheden af, at vi har nogle mennesker, der kan sikre kontinuitet og ansvarlighed i både drift, udvikling og innovation. Derfor er det vigtigt, at vi hylder CIO’erne.

 

Markedet rykker sig

I klassisk forstand har IT-organisationer altid skulle drifte og sikre kontinuitet. Som en intern instans – en slags lim, der binder virksomheden sammen – spiller de en vital rolle i at understøtte forretningen. I det moderne forretningslandskab forudsætter rollen også succes med at bygge resiliens og at kunne holde virksomheden kørende, uanset hvad der sker.

Det kan til tider være en udfordrende størrelse. For hvad betyder teknologiske fremskridt af kvantecomputere for krypteringen og de sikkerhedsforanstaltninger, som virksomheder beror deres forretningskontinuitet på i dag? Hvordan sikrer man de rette rammer for sikker ibrugtagning af AI? Og hvad betyder det, at der oveni hersker geopolitisk uro på markedet?

Selvom der nok ikke er noget entydigt svar, er det ikke urimeligt at antage, at det som minimum skærper behovet for at sætte resiliens-disciplinen højt på prioriteringslisten ved moderne forretningsdrift.

Gustaf Waenerlund, der er nordisk leder for Tech Strategy & Transformation samt nordisk CIO-programleder i Deloitte, siger:

Samtiden er grundlæggende usikker og under forandring. Vi ser en konsolidering i markedet, som naturligt giver virksomhederne en øget modstandsdygtighed og muskel til at rykke rundt, så man sikrer de nødvendige ressourcer på de rigtige projekter. Det betyder dog, at mange CIO’er i dag balancerer drift, transformation og post-M&A-integrationsopgaver under et betydeligt tidspres.

”Med fusioner og opkøb kommer en del strategiarbejde i forhold til at kæde to systemlandskaber sammen til ét. Det kræver en moderne og skalerbar IT-arkitektur, der ikke blot samler systemlandskaber, men skaber et robust fundament for vækst og innovation. Det er ingen let opgave - særligt ikke i den turbulens, vi står i lige nu.”

 

IT på ydersiden af virksomheden

Mens markedet rykker sig, følger virksomhederne med. Nogle går så vidt som at sige, at alle virksomheder efterhånden bliver IT-virksomheder. Intern drift baseres i tiltagende grad på IT, ligesom nye forretningsmodeller, nye kanaler og nye produkter efterhånden baseres på IT. Fremtidens produkter bliver i højere og højere grad IT-services. Derfor synes IT og teknologi at blive en kernekompetence, som alle virksomheder bør mestre. Kigger man på markedet, afspejles tendensen ved, at virksomhederne opjusterer deres IT-budgetter.

”Services begynder grundlæggende at være IT-services. Derfor ser vi også, at de mest succesfulde virksomheder er dem, som formår at bruge teknologi meningsfuldt. Med meningsfuldt forstås, at de funderes i forretningsbehovet og med udgangspunkt i at løse virksomhedens problematikker,” siger Maria Damborg Hald og fortsætter:

”Mens ledelsen ofte kigger mod de funklende funktioner og potentialer i ny teknologi, kræver moderne virksomhedsdrift dog i første omgang, at man har styr på sin core-teknologi. Her er CIO’erne et vigtigt bindeled i organisationen, fordi de skal håndtere parallelle udfordringer i både at sikre, at ens teknologiske grundlag virker efter intentionen, og at man tilgodeser behov for at adoptere ny teknologi. Det kræver benhårdt arbejde, men når du har bygget et solidt datagrundlag med den rette IT-arkitektur, er du i stand til at understøtte, udvikle og hjælpe din virksomhed med at træffe de rigtige beslutninger.”

Gustaf Waenerlund tilføjer:

CIO’ens rolle udvikler sig fra primært at understøtte forretningen til i stigende grad at forme og accelerere den. Det handler ikke længere kun om at levere teknologiske løsninger på eksisterende behov – men om aktivt at drive nye vækstspor, skabe differentiering og sikre, at teknologi, data og AI bliver en katalysator for innovation og forretningsudvikling. Med avancerede dataindsigter og nye AI-drevne muligheder kan CIO’en være med til at udvikle digitale services og forretningsmodeller, der rækker langt ud over den klassiske IT-dagsorden.

 

Parat til fremtiden

At bruge teknologi og data til at skabe omsætning er dog heller ikke en dans på roser. Som endnu en udfordring skal CIO’erne ifølge Gustaf Waenerlund nemlig også levere inden for de ”historiske budgetter”, og det kan være svært at få pengene til at slå til:

”Langt de fleste CIO’er oplever i dag et betydeligt omkostningspres. Der bliver konstant indgået kompromisser, som gør det svært for dem at drive IT på den rigtige måde. Det handler jo om at få budgetterne til at slå til, og derfor bliver evnen til at skabe fuld transparens i IT-økonomien en strategisk disciplin, de må mestre. For at kunne træffe de rigtige forretningsmæssige valg, er det derfor en fordel præcist at kunne redegøre for, hvad det koster at drive sine IT-platforme, og hvad det ville betyde for virksomheden, hvis noget skæres fra eller nedprioriteres.”

Maria Damborg Hald tilføjer: ”Med denne form for transparens kommer IT-funktionens værdi til at stå lysende klart, hvilket kan hjælpe med at retfærdiggøre større IT-budgetter. For hvorfor skulle CEO’en ellers allokere mere til IT, når CIO’en i forvejen gør det godt med et relativt lille budget? Svaret er de enorme potentialer, der findes i at bruge data korrekt. I bund og grund handler det om at kende sine kunder, så man kan levere den service, de efterspørger.”

Som et område i konstant udvikling er der ingen tvivl om værdien af at have nogen, der kan lede den teknologiske transformation med indsigt og udsyn. I en tid med store skvulp på markedet, høj usikkerhed og enorm forandring, er det vigtigt at stoppe op og hylde de mennesker, der er i centrum af den teknologiske transformation.

”CIO’ens rolle har aldrig været vigtigere. I en verden præget af usikkerhed og hastig teknologisk udvikling bliver CIO’en en nøglefigur i at omsætte potentialet i AI, data og digitalisering til reel forretningsværdi – og dermed en afgørende drivkraft for fremtidens konkurrencedygtige virksomhed,” siger Gustaf Waenerlund.

Maria Damborg Hald afslutter:

Vi er stolte sponsorer af Computerworlds ”Årets CIO”-program. Det giver os mulighed for at sætte fokus på teknologi som central katalysator for innovation og vækst. Samtidig giver det os også mulighed for at hylde de mennesker, der hver dag er i centrum af teknologisk transformation og værdiskabelse. De sikrer, at vi er med i teknologikapløbet på globalt plan.

For 20. gang uddeler Computerworld prisen til Årets CIO. I 2025 rettes fokus mod fremtiden, hvor 20-års jubilæet markeres med et tema centreret omkring "strategi og eksekvering". Som deltager vil konferencen give dig redskaber til at navigere i en verden præget af usikkerhed, hvor strategisk tænkning og eksekveringskraft er vigtigere end nogensinde.

Læs mere om Årets CIO på: https://my.idc.com/eu/events/71684-arets-cio-2025