Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

E-handel stagnerer for svenskerne efter succes-år

Selv om svenskerne handler mere via internettet, så stagnerer væksten i e-handel.

Læs også: Krisen rammer danske e-handelsbutikker 

Trods fortsat vigende konjunkturer fortsætter e-handlen i Sverige med at vokse omend i et markant langsommere tempo end for bare et par år siden.

I andet kvartal i år steg omsætningen således med 8,4 procent mod en vækst i samme kvartal sidste år på 10,7 procent. De mest populære varer, svenskerne køber online, er tøj og sko, hvor salget steg med 13 procent.

Væksten i den svenske e-handel er altså gået tilbage med 21,5 procent, hvilket er bemærkelsesværdigt, men betydelig mindre end den danske tilbagegang, som er tæt på 40 procent.

Det svenske modstykker

Tallene stammer fra en undersøgelse, e-barometeret, som PostNord og Svensk Distanshandel, som er det svenske modstykke til danske FDIH (Foreningen for Internet og DistanceHandel) og HUI Research jævnligt laver.

Ifølge undersøgelsen vurderer tre af fire svenske virksomheder, at e-salget vil øges i indeværende kvartal, og to ud af tre forbrugere tror, at de vil købe varer via nettet i samme periode.

På trods af afmatningen i økonomien, som svenskerne heller ikke kan sige sig fri for, er der altså stadig fremgang i e-handlen hinsidan.

22,2 milliarder i 2011

I andet kvartal øgedes e-handlen med 8,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor væksten i den traditionelle handel var på 2,4 procent.

I alt forventes e-handel i Sverige at omsætte for 22,2 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 9,2 procent i forhold til 2010.

"E-handlen fortsætter med at tage markedsandele fra den traditionelle detailhandel. Forbrugerne flytter flere og flere af sine indkøb af varer fra de fysiske butikker til nettet," siger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten til e-barometeret.

Af de tre brancher, som dominerer den svenske e-handel, har tøj og sko som nævnt haft den største vækst i det forgangne kvartal. Salget af hjemmeelektronik er steget på niveau med e-handlen i almindelighed, mens e-salget af medier som bøger, cd'er og spil er gået tilbage med to procent.

De væsentligste faktorer for at få forbrugerne til at købe på en hjemmeside er ifølge den svenske undersøgelse, at de kan se totalpriserne, at der er god information og at siden er nem at navigere rundt på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere