Her er årsagen til at vi har lagt e-mailen for had

Virksomheder fejrer e-mailens 40 års fødselsdag ved at vende den ryggen.

Annonce:
Annonce:
E-mailen har 40 års jubilæum.

Den nøjagtige dato kendes ikke, men det var i slutningen af 1971, at den amerikanske ingeniør Ray Tomlinson som den første sendte en e-mail fra en computer til en anden.

Selv om handlingen dengang virkede så ubetydelig, at hverken indholdet eller datoen kendes præcist, ved vi i dag, at det var et stille startskud til en ny tidsalder, hvor vores kommunikation blev digital.

Men i dag - 40 år efter - har e-mailen måske sin storhedstid bag sig, og den kan være på vej til at miste sin magtfaktor.

I hvert fald har der i den seneste tid meldt sig flere eksempler på virksomheder, der har lagt e-mailen på hylden.

50.000 ansatte får mail-forbud
En af de virksomheder er den franske it-virksomhed Atos, der har indført en såkaldt "zero-mail policy". Det er en politik, der betyder, at virksomhedens cirka 50.000 ansatte ved udgangen af 2013 ikke længere må sende interne mails til hinanden.

Atos-direktør Thierry Breton, der er tidligere fransk finansminister, siger ifølge den amerikanske tv-station ABC News, at politikken er blevet indført, fordi koncernens medarbejdere modtager alt for mange ubrugelige mails.

Eksempelvis modtager en ansat i Atos gennemsnitligt 200 mails om dagen, og ifølge direktøren er kun 15 procent af dem brugbare, mens 18 procent af decideret spam.

Direktør uden mail i tre år
Thierry Breton er selv gået foran med et godt eksempel og hævder, at han ikke har sendt en arbejdsrelateret mail i tre år.

I stedet henviser han folk, der ønsker at kontakte ham, til enten at ringe eller sende en sms-besked.

Ud over telefon og sms forsøger de ansatte hos Atos dog også at erstatte emailen ved at bruge en chat-klient til den interne kommunikation. Ifølge ABC News bruger de Microsoft Office Communicator til at chatte, holde videokonferencer og udveksle filer med hinanden.

Mail er elendig til samarbejde
Men Atos er ikke den eneste virksomhed, der har taget et så vidtgående skridt.

Den canadiske it-virksomhed Klick, der rangerer blandt de 500 hurtigstvoksende it-virksomheder i USA og Canada, har også valgt at forbyde de ansatte at sende interne mails til hinanden.

Det skyldes, at mailen er et ringe samarbejdsværktøj, fortæller Klicks administrerende direktør, Leerom Segal, i et interview med det amerikanske erhvervsmagasin Inc.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord