Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden anklages for spam-mails

En fejl i Forbrugerombudsmandens it-system har medført, at en solid portion danskere, der har klaget over spam, har fået endnu flere uønskede e-mails.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Hvis du har anmeldt spam til Forbrugerombudsmanden, så har din henvendelse måske betydet, at du får endnu mere spam.

Der er nemlig sket en teknisk fejl, der har medført, at cirka 450 danskere, der har klaget over spam, har modtaget uønskede e-mails fra Forbrugerombudsmanden.

Det er ellers Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere klager over spam-mails og som eventuelt uddeler bøder til dem, der overtræder reglerne.

På institutionens web-side kan man således læse:

"Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende de indsendte klager over spam som led i tilsynet med, at reglerne i markedsføringslovens §6 om udsendelse af elektroniske reklamer bliver overholdt."

Spammer folk, der har klaget over spam

Ulrik Hansen fra Århus er en af de personer, der har klaget over spam til Forbrugerombudsmanden og til gengæld modtaget en lille ufrivillig hilsen.

Han fik dog efterfølgende en undskyldning, der forklarede, at der var tale om en fejl.

"Vi har haft tekniske problemer, og i forbindelse med løsningen af disse, blev der tirsdag d. 13. december 2011 ved en fejl sendt en række kvitteringer ud til personer, der tidligere har klaget til Forbrugerombudsmanden over spam," lyder det blandt andet fra Forbrugerombudsmanden.

Som man kan læse i undskyldningen, er Ulrik Hansen blot en ud af mange.

"Vi har i forbindelse med de tekniske problemer sendt e-mails til cirka 450 personer," fortæller informationsmedarbejder hos Forbrugerombudsmanden, Tina Emilie Pedersen.

Det er ikke spam

Hun betegner dog ikke de mange e-mails som spam.

"Der har været problemer med vores system, og da vi skulle løse dem, blev der udsendt e-mails ved en fejl. I en ny e-mail har vi efterfølgende beklaget uheldet overfor de personer, som er blevet ramt," fortæller hun.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogle folk føler sig generede. Det er beklageligt, men der er ikke tale om spam. Det er ikke en kommerciel henvendelse. De mange mails blev sendt på grund af en teknisk fejl," siger Tina Emilie Pedersen.

Så I giver ikke jer selv en bøde?

"Nej. Det er ikke ulovligt."

Forbrugerombudsmanden får omkring 1.000 henvendelser om spam per måned via klagemodulet, der kan findes på institutionens web-side.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere