Artikel top billede

Sådan vil Tata-topchef ændre din it-infrastruktur

Dramatisk forandringer har mærket infrastruktur-markedet, fortæller global teknologidirektør fra Tata TCS på besøg i Danmark. Det gør én bestemt service umulig at overse for tiden.

Infrastruktur-markedet er mærket af dramatiske forandringer. Det mener den globale teknologichef hos Tata TCS, Ananth Krishnan.

Han besøgte tirsdag Frederiksberg i København, hvor firmaet, der i foråret overtog it-kontrakter for milliarder hos telekæmpen TDC, har dansk hovedkvarter. En manøvre, der kostede konkurrenten CSC mange penge og ansatte jobbet.

"For tiden er det helt umuligt at tale infrastruktur uden at nævne ordet cloud," siger han til Computerworld.

Økonomisdrevet service

Han fortæller, at Tata TCS opfatter cloud som drevet ligeså meget af økonomi som af teknologi.

"Cloudressourcer er nødt til at være i stor målestok, ideelt set uendelige i størrelse. Og de skal være nemme at bruge, helst selvbetjente."

Og så skal de være gradvist prissat, sådan at der næsten sker et skifte mellem driftsomkostningerne og kapitalomkostningerne, siger han.

"Med udgangspunkt i dette vil effekten af cloud være temmelig kraftig hos virksomhederne."

Udbredelse tredobles

Han fortæller, at TCS har undersøgt brugen af cloud hos omkring 800 firmaer fordelt over hele verden, og at virksomheden fandt ud af noget interessant.

For det første vil brugen af cloud i en eller anden form fordobles i løbet af de næste tre år. I Europa er procentdelen ret lav, med omkring 20 procent anvendelse ligesom i USA, mens tallet er højere i Asien med 30 procent, fortæller han.

"Men i alle regioner i verden vil brugen af cloud næsten fordobles inden 2015," siger han.

"Hovedårsagen til denne stigning er den forenkling, som cloud muliggør. Det er overraskende nok ikke prisen, som kun er tredjevigtigst som årsag til clouds fremfart, Men evnen til at forenkle og konsolidere, som vil være den store faktor," siger han.

Men han peger på, at der også er faktorer som bremser udbredelsen af cloud. Først og fremmest bekymringer om sikkerheden og persondatabeskyttelsen.

"Og i nogen grad bekymringer om support fra leverandører af software, tjenester og platformsleverandører som os selv," siger han.

Slut med de kloge eksperter - sådan skal beslutningerne tages

Dermed er det altså tilliden til, at leverandørerne er i stand til at håndtere alle de forskellige delområder af it-servicen, der er med til at gøre potentielle kunder tilbageholdende.

"Hvad betyder det for TCS," spørger han og peger på der foregår en masse overvejelser om cloud-teknologien, fordi der er fordele og dermed efterspørgsel.

"Beslutningen bliver traditionelt taget af et par enkelte eksperter, som tegner på en tavle og laver en plan," siger han.

Talbårede afgørelser

Men Tata TCS ser i stedet en mulighed for at hjælpe it-organisationen med beslutningen for eller imod cloud-implementering ved at bruge analyser af det eksisterende infrastruktur-landskab hos den potentielle kunde.

Dermed bliver beslutningen om investeringen mere talbåret, og ikke et valg mellem meninger for eller imod, forklarer teknologodirektøren.

"Resultat kan blive, at du slet ikke har brug for cloud, eller at du har brug for de og de forretningsapplikationer baseret på cloud, men ikke andre," siger han.

Læs også:

Indisk gigant buldrer ind: Sådan ser vi det danske marked.

Indisk it-gigant i Danmark: Her skal vi tjene pengene.

Indisk it-gigant: Sådan vil de danske chefer have det.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere