Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

Den ukendte dansker i spidsen for Microsofts milliard-forretning

Interview: Ikke mange herhjemme kender 44-årige Microsoft-dansker Thomas Neergaard Hansen, der står i spidsen for en global forretning med en årlig omsætning på mere end 40 milliarder kroner. Mød udlandsdanskeren, der farter verden rundt. Og se, hvad han mener danskerne kan lære af udlandet.

Der er ikke mange herhjemme, der kender Thomas Hansen. Ikke desto mindre hører han hjemme i den øverste liga i Microsoft.

44-årige Thomas Neergaard Hansen står nemlig som såkaldt 'worldwide vice president' i spidsen for Microsofts samlede salg til de små og mellemstore virksomheder verden over.

Det er et stort marked, som Microsoft satser gerne betragteligt på via selskabets omfattende netværk af partnere verden over, der udvikler og sælger løsninger til de mange millioner SMB-virksomheder.

Som chef for butikken står Thomas Hansen i spidsen for en omsætning på mere end 40 milliarder kroner og omkring 2.000 medarbejdere. De har kontakt direkte ud til de mange partner-virksomheder, som betaler Microsoft for dels at være med i netværket, dels at kunne sælge og udvikle løsninger, der indgår i Microsofts meget vidtfavnende økosystem.

Forlod Danmark i 1996

Der er en grund til, at Thomas Hansen er relativt ukendt.

Han forlod nemlig Danmark for bestandigt i 1996, hvor han rejste til Sydafrika for at være med til at etablere Dell. I første omgang rejste han til Sydafrika i 1993, hvor han arbejdede for Olivetti, men siden kom han hjem til Danmark igen i 1995 for at være med til at etablere Dell i Danmark.

Efter en overgang at have arbejdet i Thailand blev han for 13 år siden ansat i Microsoft i Sydafrika og har i de seneste fem år boet i Microsofts hjemby, Seattle.

"Så jeg har ikke et superstærkt reference-punkt til Danmark længere," siger han på forsigtigt dansk, der bærer tydeligt præg af de mange år uden for Danmarks grænser.

Den globale rolle

Som topchef handler hele Thomas Hansens arbejdsliv om at levere resultater.

I de kommende år bliver en af hovedudfordringerne at tredoble antallet af Microsoft-partnere, der sælger cloud-løsninger.

Selskabet har for tiden omkring 53.000 cloud-partnere, men cloud er så massivt et fokuspunkt for selskabet, at topledelsen vil have mange flere for at fremme salget af Microsofts cloud-løsninger.

Du kan læse mere om Microsofts cloud-satsning her: Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene

"Jeg er faktisk meget stolt af, at vi har 53.000 cloud-partnere for tiden, for det er jo et af de største økosystemer af cloud-partnere i verden. Men tre gange større? Det er noget, som jeg lige tænker over. Men vi har en plan," siger han.

Fokus på opgaven - ikke på metoden

At være chef for en global forretning kræver både overblik og en evne til at motivere og lede folk fra mange forskellige kulturer.

"Jeg har gennem årene lært, at det betyder utroligt meget at hyre de rigtige folk og ikke være bange for at uddelegere. Man skal heller ikke være bange for, at folk udfører opgaverne på en anden måde, end man selv ville have gjort - bare det bliver udført tilfredsstillende," siger han.

Hvad er så tilfredsstillende?

I mange amerikanske virksomheder er der meget fokus på at levere resultater og 'impact' hver dag, hver uge og hver måned, men det holder ikke i længden, mener Thomas Hansen.

Det eneste, der holder, er, at man som topchef sørger for at give kunderne så meget værdi, at de bliver ved med at vende tilbage.

Der skal indgåes service-aftaler, vedligeholdelses-aftaler, cloud-aftaler eller lignende, der sikrer leverandøren en løbende indtægt.

På dette område har de danske Microsoft-partnere været meget dygtige, fortæller han, idet de har været i stand til at opbygge en meget solid kundebase med vægt på løbende aftaler.

"Og der sætter jeg måske nok overordnet en mere dansk ånd ind i hele forretningen, for for mig handler det ikke bare om at levere, men om, at det bliver gjort på en måde, der er skalerbar og holdbar i længden. Jeg tror ikke på 'short term revenue for the sake of revenue.' Jeg er meget fokuseret på at opbygge en 'sustainable' og 'repeatable' forretning, hvor vi ikke blot henter den hurtige gevinst på fredag, men hvor vi tilfredsstiller kundernes behov, så de får de bedste løsninger til at vækste deres forretning med," siger han.

Rundt i verden

Thomas Hansen skiftede til Microsoft for 13 år siden, da han boede i Sydafrika, efter han i halvandet år omkring årtusindskiftet tillige havde boet i Bangkok som vice president for selskabet Mobile Internet Services.

Dengang var det lysten til at komme videre ud og i verden og prøve vingerne af, der trak for den danske it-mand. Og det er det stadig.

"Det tiltrækker mig meget, at Microsoft er en global virksomhed, for jeg havde ikke lyst til bare at have en karriere i et enkelt land. Jeg ville gerne ud og prøve forskellige ting og sager, og det må man sige, at jeg har fået lov til. Jeg har fået hele turen rundt med Microsoft i hele verden," siger han.

Fra rollen som direktør i Microsoft i Sydafrika gik turen nemlig til Istanbul i Tyrkiet, hvor Thomas Hansen i et par år var såkaldt 'regional director' for Microsoft i Mellemøsten og Afrika.

Han og familien flyttede til Microsofts hjemby, Seattle, for fem år siden, hvor Thomas Hansen i dag fungerer som øverste chef for det netværk af Microsoft-partnere, der fokuserer mod de små og mellemstore virksomheder.

"Der er en firmakultur i Microsoft, som fungerer rigtigt godt for mig. Jeg har altid følt, at det, som jeg står for, passer godt med både Microsofts værdier og med de kolleger, som jeg samarbejder med. Karrieremæssigt var det jo også spændende at få lov til at tage en større rolle. Der er noget interessant ved at have en omsætning på dusinvis af milliarder af kroner, fordi man skal tænke meget forskelligt, og det kræver en anden måde at lede på," siger han.

Evnen til at aflæse situationer

Thomas Hansen mener selv, at hans mange år i forskellige lande overalt i verden har gjort ham dygtig til hurtigt at aflæse og tilpasse sig forskellige situationer og kulturer.

Det er en vigtig egenskab at være i besiddelse af, når jobbet ikke mindst består i at kommunikere klare mål og budskaber til erhvervsfolk fra hele verden.

"Forskellige folk, forskellige lande og forskellige situationer kræver forskellig ledelsesstil og forskellige måder at håndtere tingene på. Nogle gange skal man være meget forstående og forsigtigt, mens man andre steder måske skal være mere bombastisk for at få tingene igennem," siger han.

Åbenhed som topchef er essentiel, mener han.

"Hvis der er én ting, der gennemsyrer alt, hvad jeg gør, så er det, at jeg er åben over for at tale med alle. Jeg er altid tilgængelig," siger han.

"Det er jo mange år siden, at jeg boede i Danmark, men det er måske nok en nordisk ting, at vi er meget direkte, meget åbne og meget uformelle, og at vi deler meget mere end mange andre. Måske prøver vi at få lidt mere skæg og nogle flere jokes ind i samtalerne," siger han.

Og det skal man være opmærksom på, når man bevæger sig ud i verden.

"Jeg kan jo nok være mere 'bare Thomas' visse steder end andre. Det gælder for eksempel i Australien og Tyskland, mens jeg måske skal være mere forsigtig i nogle lande i Asien," siger han.

Han skynder sig dog at understrege, at det primært handler om personerne og om at være i stand til at hurtigt at læse situationen og finde den stil, der 'fungerer med den person, som man samarbejder med," som han siger.

Åbenheden og den naturligt afslappede facon kan nogle gange resultere i det, som han kalder for 'uninteded consequences.' Men det er prisen værd.

"Det er min klare erfaring, at man som chef altid skal være ærlig og altid fortælle sandheden. Man skal altid være klar til at give ærlig feedback og ikke holde tilbage på dårlige nyheder - men altid give dem på en respektfuld måde og være klar til at hjælpe folk. Det er noget, som jeg tror meget på."

Mange rejsedage

Med hele verden som sin arbejdsplads har Thomas Hansen omkring 100 rejsedage om året.

Rejserne går til Microsoft-partnere over hele verden, hvor det er hans opgave at formidle nye tiltag, følge op på gamle og på alle måder forsøge at hjælpe selskabets partnere med at optimere og forbedre deres forretning og deres salg og ruste dem til de ofte skiftende strategiske krav og mål.

"Jeg gør meget ud af at rejse meget og vise, at jeg ikke kun har én forståelse af verden. Jeg sørger for hele tiden at komme ud for at lære af folkene i hele verden og forsøger at dele min tid ligeligt mellem 'emerging markets' og de store lande, så jeg får en god indsigt i, hvad der foregår rundt omkring i hele verden," siger han. 

Det fjerne Danmark

Thomas Hansen er gift med en sydafrikansk hollænder, som han har tre børn med på 10 år, 11 år og 15 år. Alle børnene er født i Sydafrika, og der tales udelukkende engelsk i hjemmet i Seattle.

Familien besøger dog typisk Danmark en gang hvert eller hvert andet år, hvor somrene blandt andet tilbringes i Thomas Hansens farfar og farmors sommerhus i Ølsted ved Roskilde Fjord.

Du har været væk fra Danmark i mange år. Er der nogle ting, som du savner ved Danmark?

"Øhm. Det er skægt, for jeg har jo været ude i så lang tid, at jeg faktisk ikke savner noget. Jeg sætter stor pris på det sted, hvor jeg er i dag, og jeg synes, at det er så spændende at have med forskellige folk at gøre, og jeg elsker at være i en verdensrolle."

Til gengæld fremhæver Thomas Hansen den danske Microsoft-forretning og den danske partnerkanal som eksempler til efterfølgelse.

De danske kunder er meget modne i forhold til kunderne i resten af verden, fortæller han. Samtidig er den danske partnerkanal højtuddannet.

Det betyder, at man kun skal 'levere budskabet en eller to gange, for at den er sevet hjem," som han siger.

"Jeg ville ønske, at resten af verden kunne være som Danmark, hvor vores forretningsresultater er fantastiske, fordi vi har så god en partnerkanal. Vi har også dygtige partnere i andre lande, men kunderne er ikke så sofistikerede eller har måske ikke samme respekt for IP som i Danmark [intellectual property, red.]," siger Thomas Neegaard Hansen.

Er der nogle steder, hvor du kan se, at danskernes arbejdskultur kan blive bedre i forhold til andre steder, hvor du har været?

"Jeg skal passe på med at generalisere, fordi mine danske erfaringer ligger så langt tilbage. Men en ting, der slår mig, er, at amerikanerne godt kan lide at tænke stort, og at de ikke er bange for at få tingene til at ske. De har kæmpedrømme og visioner om at gøre en stor forskel med det produkt eller den løsning, som de har."

Det er et område, hvor danskerne godt kan lade sig inspirere, mener han.

"Nogle danske virksomheder kunne godt være lidt mere proaktive og ivrige efter at ekspandere ud i verden. Altså at tænke lidt større inden for internationalisering og globalisering. Der har man altid store visioner i USA. Her er der ikke nogen mangel på visioner og energi," siger Thomas Hansen.

Hvordan får man 100 rejsedage til at passe sammen med en familie med hustru og tre børn derhjemme?

"Jeg har tidligere haft mere end 100 rejsedage om året, så på den måde er det jo faktisk nemmere i dag," siger Thomas Hansen.

Han fortæller, at han har indført en klar 'familie'-regel for sig selv for at få en balance mellem det ofte tidskrævende job og tiden med familien.

Reglen går i sin enkelhed ud på, at Thomas Hansen aldrig arbejder hverken aftener eller weekender i de perioder, hvor han ikke er ude at rejse.

"Det betyder, at jeg er hjemme, når jeg er hjemme, og at jeg er på kontoret, når jeg arbejder," siger han.

Samtidig forsøger han at undgå at være hjemmefra i mere end en uge ad gangen, ligesom Skype anvendes flittigt, når han er på rejse til partnere verden over.

Til gengæld er arbejdstiden ikke den afgørende parameter, lyder det fra Thomas Hansen.

"Min arbejdsuge er så lang, som der er brug for. Det er ok, hvis det betyder, at den er 30 timer. Det er også ok, hvis det betyder, at den er på 120 timer. Jobbet skal bare udføres. Sådan er det," siger han.