Stil større krav til dine it-leverandører - ellers kan de ikke bruges

Du skal kræve, at dine it-leverandører leverer både værdi og innovation til din virksomhed - og det gælder også cloud-leverandørerne, når de vifter med deres standard-kontrakter.

Disciplinen it-leverandørstyring er under voldsom udvikling i disse år. Det er ikke længere nok, at leverandøren bare leverer en standardydelse - for der skal både leveres værdi og innovation til kundernes forretninger.

Det skriver Gartner om fremtidens leverandørstyring på it-området.

Analysefirmaet forklarer, at eksempelvis cloud-løsninger måske nok kan levere en masse værdi til kunderne, men også kan medføre øgede risici.

Det betyder, at man skal gøre op med den traditionelle måde at lave leverandørstyring på.

"Leverandørstyrings-programmer, der udelukkende fokuserer på omkostnings-optimeringer og service-level agreements vil formentlig fejle med at udnytte nogle af de bedste muligheder, der er i at arbejde med leverandører," skriver Gartner.

Dansk CIO stiller krav til cloud-leverandører
En lignende pointe havde CIO Thomas Okke Frahm fra Chr. Hansen, da han holdt et indlæg på Computerworld-konferencen Cloud Masterclass.

Han fortalte, at han som udgangspunkt ikke kan bruge en it-leverandør til ret meget, hvis leverandøren ikke er villig til at sætte sig ind i Chr. Hansens forretning og den it-strategi, leverandørens løsning skal hænge sammen med.

Det er interessant, at det for Chr. Hansens vedkommende også gælder cloud-levererandørerne, der jo ellers typisk arbejdet med standardløsninger for at kunne opnå stordriftsfordele.
Hos Chr. Hansens består cloud-ydelserne af Microsofts Azure og Office 365, Salesforce.com og ServiceNow.

Og hverken disse leverandører eller kommende skal regne med "bare" at kunne levere en standardydelse til Chr. Hansen uden at være villig til at indgå i en nærmere dialog om de strategiske behov i virksomheden.

"Hos Chr. Hansen forventer jeg, at cloud-leverandørerne bidrager aktivt til at udføre og levere i forhold til it-strategien," lød det blandt andet fra Thomas Okke Frahm på Cloud Masterclass.

"Cloud-leverandørerne kan kun udnytte deres tilbud fuldt ud, hvis de er klar til at have forskellige forretningsmodeller," lød en af pointerne i CIO'ens præsentation blandt andet.

Den børsnoterede virksomhed, der fremstiller ingredienser til fødevareproduktion og til medicinalindustrien, har med 2.450 ansatte i over 30 lande naturligvis også en del muskler at spille med over for leverandørerne, men pointerne giver mening i alle typer af organisationer.

Thomas Okke Frahm fremhævede i sit indlæg en række ting, der er nødvendige, hvis man skal have en effektiv it-organisation.

Herunder var styring af leverandør-forhold og at sikre overensstemmelse med it-strategien et af punkterne.

Det handler grundlæggende om at skabe "ægte partnerskaber" - og det gælder også i forhold til cloud-leverandørerne.

Sådan kan du få en bedre leverandør-styring
Der er flere forskellige måder, du kan arbejde mere strategisk med dine leverandører på.

Konkret kan man eksempelvis kræve af leverandøren, at denne løser en mindre, afgrænset opgave først, og at der skal leveres konkrete forslag til værdiskabelse, så man på den måde har mulighed for at se hinanden an og mærke, om kompetencerne og kemien er til stede - før der indgås en større kontrakt.

Gartner fremhæver også fire grundlæggende dimensioner i moderne leverandørstyring, man bør fokusere på som CIO og it-organsation.

- Governance
- Mennesker og organisationer
- Processer og værktøjer
- Analyser og tendenser

Det dækker blandt andet over, at der skal være en klar rolle- og ansvarsfordeling, at man skal have de rette kompetencer til at kunne arbejde med nye typer af leverandør, og at man skal have en form for ‘vendor intellicence.'

Med det sidste menes, at man baseret på data-analyser hele tiden ved, hvordan leverandøren og dennes ydelser fungerer for forretningen.

Brug meget gerne debatten herunder til at fortælle om dine egne erfaringer med at få det optimale ud af et kunde/leverandør-samarbejde.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDC Hosting A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.