Dansker vandt klagesag over Apple: Nu slæber it-giganten ham i retten

Er det ok at bytte en defekt iPhone med en genbrugsmodel? Forbrugerklagenævnet siger nej. Men Apple nægter at efterleve nævnets afgørelse og slæber nu i stedet den utilfredse forbruger i retten.

It-giganten Apple trodser en klokkeklar afgørelse i Forbrugerklagenævnet og truer nu i stedet den utilfredse forbruger med et sagsanlæg.

Sagen går tilbage til juni 2011, hvor David Lysgaard fra Taastrup uden for København betalte 4.399 kroner for en iPhone 4, som han havde bestilt i Apples danske web-shop.

Her mere end tre år senere står han tilbage med en telefon, der ikke virker, plus truslen om sagsanlæg fra et af verdens største firmaer.

Fik en refurbished telefon
Striden handler om, hvorvidt Apple som erstatning for en defekt telefon må levere en såkaldt refurbished eller re-manufactured device, hvor nogle komponenter som kamera og vibrator er genbrug.

I juli i år kom afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, som bestemte, at købet skal annulleres. Og udover at betale sagens omkostninger på 8.300 kroner skal Apple betale købsprisen plus renter tilbage til David Lysgaard.

Afgørelsen i nævnet, der er sammensat af repræsentanter fra Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, var endda enstemmig, oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Apple nægter at rette sig efter afgørelsen
Men her slutter sagen ikke.

For Apple vil nemlig ikke efterlevere afgørelsen.

Selskabet har via sin advokat meddelt, at man vil indbringe sagen for domstolene for at få omstødt nævnets afgørelse.

Det betyder i praksis, at Apple nu lægger sag an mod David Lysgaard for at slippe for at tilbagebetale de 4.399 kroner.

David Lysgaard lægger ikke skjul på, at han er vred over Apples opførsel i sagen.

Han fortæller, at striden i første omgang handlede om, at få Apple til at anerkende, at Købelovens regler om to års reklamationsret også gælder for den byttetelefon, som Apple tilbød ham.

Det talte heller ikke til Apples fordel, at det undervejs viste sig meget vanskeligt at komme igennem til Apples kundeservice, fortæller han.

"Bare for at få de to års reklamationsret skulle jeg starte sagen i Forbrugerklagenævnet. Først da anerkender Apple, at der er to års reklamationsret på den telefon, de udleverer," fortæller David Lysgaard til Computerworld.

Først senere i forløbet stillede han spørgsmålstegn ved, om Apple have ret til at bytte en defekt telefon med en refurbished udgave med brugte dele.

Giver ikke klar besked
Ifølge David Lysgaard fortæller Apple kun, at ombytningsvaren er "re-manufactured".

Men Apple fortæller ikke direkte, at den nye vare indeholder brugte dele.

Først da Forbrugerklagenævnet bad Apple om en specifikation af, hvilke dele der var genbrug, kom der svar fra Apple.

"Apple bytter uden min tilladelse min telefon til en, der indeholder komponenter, der har været brugt før. Det svarer lidt til at købe en ny bil med en brugt motor. Men kan det virkelig passe, at Apple har lov til at give mig en telefon med brugte komponenter," spørger David Lysgaard.

Hans vrede bliver ikke mindre af, at han nu kan se frem til at skulle føre retssag mod et af verdens største it-firmaer.

Udgifterne til retssagen skal han i første omgang selv bede sit forsikringsselskab om at betale. Ender han med at tabe sagen, får han dog sine udgifter dækket af det offentlige.

Principiel sag
"Forbrugeren skal i første omgang selv dække omkostningerne gennem sin egen forsikring. Derefter får forbrugeren økonomisk dækning fra nævnet i den udstrækning, man ikke selv er forsikret og ellers efter reglerne om fri proces," oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Han siger samtidig, at sagen er principiel. Et sagsanlæg er derfor Apples eneste vej til at få efterprøvet nævnets afgørelse, siger han.

"Det handler om grænserne for købelovens bestemmelser om levering og omlevering. Der har nævnet sagt, at det ikke er i orden at give forbrugerne et remanufactured produkt, som det er sket i dette tilfælde," siger Uffe Foged Jespersen.

Apples advokat i sagen, Mogens Dyhr Vestergaard fra firmaet Bech-Bruun, ønsker ikke at udtale sig og henviser i stedet til Apple for en kommentar.

Computerworld har via Apples pr-bureau bedt om en kommentar, men har ikke fået noget svar.


Læs også:

Nyt Apple-patent skal give færre splintrede skærme på iPad og iPhone

Apple-stifter: Historien om de første Apple-computere er løgn


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.