Artikel top billede

Her er de aller-hotteste mobil-trends lige nu: Det fik vi ud af Mobile World Congress

Reportage: Verdens største tele- og mobilmesse er slut, og igen i år har der været nogle tydelige tendenser, som har været til at læse ud fra kilometer efter kilometer i de mange haller til Mobile World Congres.

Her er sort af mennesker.

Som stimer af fisk glider menneskemængden naturligt og instinktivt afsted mellem hinanden, stopper op, spreder sig ud til de mange messestande, dannes på ny, og fortsætter videre ud i hallene på Mobile World Congress i Barcelona.

Mobile World Congress er en messe, som finder sted hvert år i den catalanske hovedstad, hvor de store tele- og mobilproducenter kommer og fremviser de nyeste produkter. 

Der er over 400 stande, endnu flere produkter og over 85.000 besøgende - business-interesserede såvel som journalister. 

Det er ved MWC, at Samsung de seneste par år har vist sine nyeste Galaxy S-telefoner, ligesom at det var her, at Microsoft og Nokia sidste år overraskede med en Android-styret smartphone.

De nyeste processorer, det nyeste af alt

Det er her, at vi ser de første produkter med de nyeste processorer, som vil være at finde i telefonerne resten af året, og det er her, at vi får det første blik ind i tech-året 2015.

Og på gulvene ser vi produkter, der tegner tydelige tendenser, som vi skal glæde os til i 2015: En kraftfuld telefon fra Samsung, sikre og krypterede telefoner fra Silent Circle og et smukt smartwatch fra kinesiske Huawei. 

Velkommen til kapitalismens mekka for tech, Mobile World Congress.

Smartphones med masser af kraft
Ved Samsungs stand står folk og blokerer for resten af gangen ned til de andre stande. 

En nydelig klædt Samsung-ansat står på scenen og fortæller om de to nye Samsung S6-telefoner, som blev lanceret søndagen før MCW.

Folk står med åben mund ser på de flotte tal, som Samsung præsenterer. 80 procent mindre energiforbrug, egenudviklet lynhurtig 14nm processor, DDR4-RAM og en ny form for flash-storage, og en kurvet skærm på S6 Edge.

Det er det nyeste nye, og på papiret et kvantespring i forhold til konkurrenterne. 

Den koreanske gigant har de sidste par regnskaber været lidt i modvind, efter en temmelig ærgerlig cocktail af dårlig software, kedelig og uinspirerende design på Galaxy S5 og en langt stærkere konkurrence fra de kinesiske producenter. 

Derfor har Samsung også ændret sit image radikalt. 

"Jeg er måske ikke den bedste taler. Mit modersmål er ikke engelsk, men "engineering"," forklarede JK Shin, Samsungs CEO ved lanceringen efterfuldt af latter fra salen. 

Et nyt Samsung, som viser telefoner i metal, som forstår og lytter til sine kunder, og som ikke hopper over, hvor gærdet er lavest. 

Spørgsmålet er, om du har behov for den form for hardware i din telefon. Om du har brug for en Ferrari.

HTC lancerede en telefon, som var langt mere konservativ - både i indmad og ydre. En smuk skuffelse. 

Telefonen gik op til den nyeste version af Qualcomms Snapdragon-processor, men forblev på en skærmopløsning på 1.920 x 1080, Full HD, imens andre som Samsung og LG ligger på 2.560 x 1.440. 

Processorvalget er udmærket, og bliver den processor vi vil finde i langt de fleste nye telefoner i 2015.

Skærmvalget er ligeledes godt, da en højere opløsning er flottere, men samtidig en stor overdrivelse på så lille en skærm, fordi effekten er minimal, ja altså ud over at batteriet bliver tømt hurtigere. Kameraet virkede til gengæld knap så udmærket.

Andre producenter forsøger at komme ind og fange de mange kunder, som ikke har lyst til at smide mellem 6.000 og 8.500 kroner for en Samsung S6 Edge eller en iPhone 6 Plus. 

Microsoft og Sony var blot to af mange, som hver kom med telefoner, der ligger i mellemsegmentet. Et segment hvis telefoner er på samme tekniske niveau som iPhone 4S fra 2010.

NSA spøger stadig

Efter at have skubbet en bunke boothbabes væk fra den kinesiske producent ZTE, kommer man ned til en mørk stand.

Det aflukkede område med det mørke tema passer perfekt til standejerne, som i sorte jakkesæt fremviser en lige så sort telefon. Blackphone 2.

En telefon som ikke kan spores, hackes eller lækkes. En sikker telefon i en verden, hvor vi åbenbart bliver overvåget i bedste Orwell-stil.

Telefonen er en ombygget Android-telefon, hvor blandt andet Google er blevet fjernet fra softwaren med hård hånd.

"Ved at fjerne Google fra Android, så ender du faktisk med en telefon, som er et meget sikkert produkt. Der var en del bagdøre, som naturligt blev fjernet, da Google ikke længere er i vores Android-version, så vi har sjovt nok valgt at fjerne det," forklarede en af Silent Circles folk grinende, da han blev spurgt, om folk kan køre Google-apps på telefonen. 

For frygten - eller paranoiaen - over NSA og andre efterretninger spøger stadig. Blackphone 2 og en tilhørende tablet er rettet mod virksomhederne, som ifølge de mange krypteringsfirmaer er alt, alt for usikre mod både statslig overvågning, men også industrispionage. 

Blackphone 2 er blot en af mange nye produkter. Sikur fra Israel var også på standen med en lignende telefon, og Lockphone - sidstnævnte med en 1.024-bit kryptering, var også til stede. Til sammenligning benytter Apple, Android og det amerikanske militær 256-bit AES kryptering.

Wearables 2.0 - Nu bliver det spændende

Ved den ene af kinesiske Huaweis stande finder vi et hav af produkter. smartphone på smartphone, trådløse headsets og underlige covers. De er ligegyldige.

I hvert fald står næsten samtige folk ved standen i det ene hjørne mast op ad hinanden.

Bag en afspærring, beskyttet af to store mænd med øresnegle, står Huawei Watch på en piedestal.

Folk skubber og presser for at komme frem. De kigger nervøst på sikkerhedsmanden med det store kæbeparti for at tjekke, om det er fint at læne sig ind over afspærringen. 

Grunden til den store interesse? Fordi Huawei Watch rent faktisk ligner et ur. 

De seneste år har Mobile World Congress afgivet lidt af sin smartphone-magi til smartwatches, de små håndsledscomputere, som spås til blive det næste buzz i stil med den status, som tablets opnåede i sin tid. 

Men der har været en vis skepsis fra forbrugerne til de små skærme til håndleddet. Når man køber en telefon, er det et produkt, som kan gemmes væk. Det behøver altså ikke være et kunstværk for at være et godt produkt. 

Med ure er det anderledes. De fleste forbrugere køber ikke længere et ur, blot for at se hvad klokken er. Specielt for mænd er det et smykke, som skal vise, hvilken mand vi har med at gøre. Rig, smart, hip, sporty. Et ur kan vise det hele. 

Så når LG eller Samsung sidste år lancerede et smartwatch, som mere eller mindre bare er en skærm med en sort kant omkring, så var skepsissen stor. "Skal det der erstatte mit Rolex?".

Men producenterne er ved at vågne. Huawei kom overraskende med et smartwatch, som ligner noget folk har lyst til at gå med. Ligeledes lancerede LG også en ny "Urban Edition" at LG G Watch R, som har et metallisk udseende.

Endeligt er ur-producenter også begyndt at gå ind i kampen om håndleddet. Og der er en gennemgående tydelig forskel på smartwatches, når de er produceret af smartphone-firmaer, og når de er produceret af ur-magere. 

Imens LG, Samsung, Huawei, Acer og Apple fokuserer på det "smarte" element, hvilket går ud over batterilevetiden, så kommer ur-magerne med ure, som først og fremmest er ure, og derefter "smarte".

Kampen om håndleddet er først lige begyndt. Det er et marked, hvor der årligt bliver solgt over 1,2 milliarder ure, og hvor Rolex alene omsætter for 4,5 milliarder dollar om året. 

Bag Huawei-standen står kinesiske ZTE med en lige så stor stand. Ofte glemmer vi vesterlændinge, hvor store de kinesiske firmaer er. Tre boothbabes iklædt cheerleadertøj danser rundt mellem en tilskuerskare, som øges jo længere tid, pigerne danser.

De gamle tricks virker åbenbart stadig for de nye selskaber, der prøver at blive populære på MWC.

Læs også: Her er de hårde tal om Apple Watch - og tre stærke konkurrenter